Nog maar 3 plekken beschikbaar voor volgende maand!🔥 – Plan snel een kennismaking

User generated content marketing; strategie en tips

User generated content marketing

Bij User Generated Content marketing zet een merk of bedrijf UGC in om te groeien. UGC is content gemaakt door de klant. Aangezien je doelgroep zich hierin herkent, maakt deze content vaak meer impact. Met de juiste strategieën leidt het vaak tot een flinke stijging in omzet. 

Wat is user generated content marketing?

User Generated Content marketing is het gebruik van UGC om meer marktaandeel te krijgen. Je kunt UGC marketing inzetten voor advertenties, website, email campagnes of organische social media content. 

Wat zijn de voordelen van user generated content voor marketing?

User generated content marketing heeft drie belangrijke voordelen.

Authentiek

UGC is authentiek. Een echte klant deelt zijn of haar ervaringen met het product. Dit wordt bij video’s versterkt door het benoemen van pijnpunten, sterke visuals en een vloeiende edit. 

To the point

User generated content marketing is vaak straight to the point. Hierdoor weet de doelgroep direct of het interessant is om verder te kijken. De creator is niet bang om zijn of haar mening te geven. 

Goedkoop

UGC marketing is relatief goedkoop ten opzichte van andere vormen van video marketing. Je hebt geen dure productie nodig om de content te maken. Sterker nog, het onprofessionele karakter is juist een kracht van user generated content.

Hoe ziet een user generated content marketingstrategie eruit?

Een user generated content marketingstrategie verloopt in zes stappen. 

1. Doel stellen

UGC marketing begint altijd met het doel. Voor veel e-commerce merken is dit een stijging in het aantal verkopen. Soms is het ook een groei in naamsbekendheid. Een merk kan meerdere doelen hebben, maar er wordt altijd een hoofddoel gekozen. Op basis daarvan worden de volgende stappen uitgewerkt. 

2. Doelgroep

Breng de doelgroep duidelijk in kaart. Schrijf uit wat hun problemen, interesses, kernwaarden en verlangens zijn. 

3. Organisch of betaald?

Veel merken kiezen ervoor om UGC in te zetten als advertenties. Deze leveren het snelste nieuw geld op waarmee ze kunnen doorgroeien. 

4. Platform kiezen

Bepaal – op basis van de doelgroep – op welk platform er wordt geadverteerd . Facebook, Instagram en TikTok zijn de meest ingezette platformen in Nederland. 

5. UGC laten maken

Laat user generated content maken die perfect bij de doelgroep en het platform aansluit. Geef de creator een duidelijk script met bijbehorende shotlist. 

6. Lanceren

Lanceer de UGC advertenties op META of TikTok. Analyseer 3-7 dagen na lancering de data en bepaal de volgende stappen. 

Welke alternatieven zijn er voor UGC marketing?

Naast UGC kan de strategie ook uitgebreid worden met andere vormen van content marketing. Dit zijn zes opties om mee te nemen in de advertentie strategie: 

  • (Mirco) influencer marketing: hierbij doet  een influencer binnen de doelgroep zijn of haar verhaal doen over het product.
  • Static ads: breng de boodschap snel en duidelijk over met een advertentie in de vorm van een afbeelding. 
  • Carousel ads: gebruikers kunnen langs meerdere foto’s en video’s scrollen.
  • Professionele video’s: een hoogwaardige productie met mooie beelden, goede belichting en helder geluid.
  • Productfoto’s: foto’s van het product.
  • Entertaining content: straatinterviews, mini-vlogs of behind-the-scenes met je product als onderwerp.
Entertaining content
Entertaining content

Hoe begin je met user generated content marketing?

Beginnen met user generated content marketing kan op drie manieren.

Alles zelf doen

Ten eerste kun je ervoor kiezen om alles zelf te doen. Je stelt doelen, kiest het platform, neemt contact op met UGC creators, schrijft de scripts, edit de video’s, lanceert de advertenties en optimaliseert zelf de ads o.b.v. de data. Dit bespaart je geld, maar het kost super veel tijd om dit zelf goed onder de knie te krijgen. 

Samen werken met freelancers 

Wil je tijd besparen? Dan kun je sommige taken van je strategie uitbesteden aan freelancers. Werk bijvoorbeeld samen met copywriters, editors en media buyers. Houd er rekening mee dat de kosten hoog op kunnen lopen en je nog altijd zelf de strategie bepaalt.

Ad Creative Agency 

Wil je tijd én de kans op succes vergroten? Werk dan samen met een Ad Creative Agency die bewezen heeft succesvol merken zoals jou te kunnen helpen. Het volledige proces – van doelen stellen tot lanceren – wordt uit handen genomen. Je wordt met 4 uur per maand op de hoogte gehouden, zodat jij je kunt blijven focussen waar je goed in bent. Boek vandaag nog je call met GoViral

Meer om te ontdekken

Jouw merk opschalen met performance UGC?

Plan een kennismaking en ontdek de mogelijkheden