Ad creatives zijn een cruciaal onderdeel van succesvolle online advertenties. Ze bepalen of social media campagnes slagen of falen. Goede ad creatives verhogen de conversie. In dit artikel delen we:
- Wat ad creatives zijn
- Waarom ze belangrijk zijn
- Welke soorten er zijn
- Hoe effectieve ad creatives worden gemaakt
- Handige tools
- Succesverhalen
- Ad creatives (laten) maken
Wat zijn ad creatives?
Ad creatives zijn de visuele elementen die worden gebruikt in online advertenties, oftewel advertentie content. Ze hebben als doel om de boodschap van een bedrijf over te brengen op de kijker. Dit kan in de vorm van foto’s, video’s, GIFs of carrousels zijn. Ad creatives spelen een belangrijke rol in het overtuigen van de doelgroep.
Voorbeeld: Een ad creative kan een UGC video waarin een creator demonstreert hoe welke voordelen het gebruiken van shampoo XXYZ heeft voor haar krullen.
Waarom zijn ad creatives belangrijk?
Sinds de iOS 14.5 update is de targeting op platforms zoals Meta minder geavanceerd. Hierdoor is het belang van goede ad creatives nog groter geworden. De targeting van de advertenties wordt namelijk niet meer gedaan op het platform zelf, maar middels de boodschap van de ad creative. Een goede ad creative roept de juiste emotie op. Het versterkt de waarde van een product en speelt in op de wensen van de klant. Hierdoor presteert de advertentie beter.
Verschillende soorten ad creatives
Er zijn verschillende soorten ad creatives die ingezet kunnen worden om de boodschap van een merk over te brengen:
- Foto’s: Statische afbeeldingen worden vaak gebruikt om producten te tonen. Ze kunnen variĂ«ren van simpele productfoto’s tot fotoshoots met modellen. Eventuele tekst overlays kunnen helpen de boodschap extra over te brengen.
- Video’s: Dit zijn dynamische ads die vaak de meeste impact hebben. Ze kunnen variĂ«ren van User Generated Content (UGC) tot professionele productvideo’s of grappige sketches. Video’s bieden de mogelijkheid om een verhaal te vertellen en de doelgroep meer mee te nemen in het verhaal.
- GIFs: Korte, bewegende beelden die een herhalende animatie bevatten. GIFs zijn perfect om een boodschap snel over te brengen.
- Carousels: Een reeks van meerdere afbeeldingen of video’s die samen een verhaal vertellen. Het is ook mogelijk om verschillende aspecten van een product te laten zien.
Hoe worden effectieve ad creatives gemaakt?
Effectieve ad creatives worden niet zomaar gemaakt. Een zorgvuldig proces van onderzoek, creatie en lancering is vereist.
1. Research
Effectief onderzoek is de basis voor het maken van sterke ads. Zoals Abraham Lincoln ooit zei: “Geef me zes uur om een boom om te hakken, dan besteed ik de eerste vier uur aan het slijpen van mijn bijl.” Dit geldt ook voor ad creatives: besteed tijd aan het begrijpen van de doelgroep, hun problemen en wensen. Gebruik bronnen zoals Google, reviews en Reddit om inzicht te krijgen in kenmerken, voorkeuren en het taalgebruik van de doelgroep.
2. Ad creatives maken
Na het onderzoek begint het creatieproces. Hierbij staan het ontwikkelen van beelden en teksten centraal. Ze moeten goed aansluiten bij de behoeften van de doelgroep. Methodes zoals storytelling en direct response copywriting kunnen behoorlijk effectief zijn.
3. Lanceren en optimaliseren
Ten derde worden de advertenties gelanceerd en gemonitord. Op basis van de prestaties in Ads Manager worden toekomstige ad creatives geproduceerd. Het maken van effectieve ads stopt dus niet na het creatieproces in stap 2. Het is een continu proces van testen, analyseren en verbeteren.
Tools voor het maken van ad creatives
Er zijn verschillende tools die helpen bij het produceren en optimaliseren van ad creatives, zoals:
- Canva: Ideaal voor het maken van statische afbeeldingen en eenvoudige ontwerpen. Het is voor iedereen toegankelijk.
- Midjourney: Tool voor het genereren van afbeeldingen en ideeën die ingezet kunnen worden in video of afbeeldingen ads.
- Premier Pro: Deze videobewerkingssoftware wordt gebruikt voor het professioneel editen van video’s.
- ElevenLabs: Een tool voor AI-gegenereerde voice-overs. Het is ideaal om nieuwe video’s te maken met bestaand beeldmateriaal.
- Frame.io: Een platform waar op iedere seconde feedback kan worden gegeven op video’s. Het zorgt voor een effectieve werkwijze met teamleden en klanten.
- Epidemic Sound: Biedt toegang tot rechtenvrije muziek die gebruikt kan worden in video’s. Door deze muziek te gebruiken krijg je nooit te maken met vervelende claims.
Voorbeelden van succesvolle ad creatives
Een succesvol voorbeeld van effectieve Facebook ad creatives is te zien bij onze campagne voor MrStiff. Door goed doordachte ads te maken steeg de omzet binnen 2 maanden met 2800%. De creatives – die de specifieke oplossing voor het probleem van de doelgroep benadrukten – stonden aan de basis van dit succes.
Ad creatives zelf produceren of uitbesteden?
Het zelf produceren of uitbesteden van ad creatives hangt af van drie factoren: tijd, expertise en budget. Beide opties hebben voor- en nadelen.
Zelf maken
Zelf ad creatives maken geeft volledige controle over het proces. Het kan kosten besparen, maar kost wel veel tijd. Dit is wat je moet doen om zelf ads te maken:
1. Onderzoek
Het begint allemaal met onderzoek naar de doelgroep en hun behoeften. Analyseer reviews, bezoek online forums en verzamel data om inzicht te krijgen in hun problemen en verlangens.
2. Wat werkt?
Analyseer de advertenties die al live staan en achterhaal welke het beste presteren. Produceer nieuwe ads aan de hand van deze data i.c.m. de research.
3. Blijven leren
Blijf leren van de advertenties die online staan. Pas deze kennis toe op toekomstige ads. De markt verandert constant, dus het is belangrijk om op de hoogte te blijven.
Uitbesteden
Het uitbesteden van ad creatives aan een agency zoals GoViral heeft veel diverse voordelen. GoViral is een Ad Creative Agency dat zich richt op DTC-merken. Ons team neemt het hele proces uit handen: onderzoek, creative strategy, het maken van de ads en het continu verbeteren van de ads. Dit bespaart jouw tijd en jij profiteer van de lessen die we hebben geleerd van de 3500+ ads die we al hebben gemaakt voor andere merken. Â