UGC op Instagram is een bewezen methode om – binnen 24 uur – van 0 naar een winstgevende campagne te gaan. UGC – user generated content – is echt, uniek en realistisch. Dit komt krachtig over bij de doelgroep. Wil je ook succes met Instagram UGC? Lees dan snel verder!
- Wat is UGC op Instagram?
- 5 stappen naar succes met Instagram UGC
- 5 tips voor een winnende UGC campagne op Instagram
- Conclusie
- Veelgestelde vragen over UGC op Instagram
Wat is user generated content (UGC) op Instagram?
UGC op Instagram is door de klant gemaakte content die je op Instagram publiceert. Aangezien het door klanten is gemaakt, heeft het een realistische sfeer. Dit komt zeer krachtig over bij de doelgroep. Zelfs als het een advertentie is, voelt het nog steeds als reguliere Instagram content.
Voorbeeld van UGC op Instagram
Uitleggen wat UGC is, kan het beste met een voorbeeld. Onderstaande UGC video is een campagne van Natuurlijk Presteren. Wat opvalt, is dat het probleem van de doelgroep eerst wordt benadrukt. Daarna wordt het product Testobooster als ideale oplossing uitgelicht.
Stappenplan; van 0 naar Instagram succes met UGC
Heb je nog niet veel successen geboekt met Instagram advertenties? Dan is het hoog tijd om kennis te maken met de kracht van user generated content (UGC). Het is een van de beste strategieën om – anno 2025 – succesvol te adverteren op Instagram. We werken de stappen voor je uit.
1. Leer je doelgroep kennen
De weg naar Instagram succes begint met het leren kennen van je doelgroep. Het is de bedoeling dat je precies weet hoe ze denken en doen. Alleen dan ben je in staat om de campagne optimaal in te richten. Hierbij helpt het natuurlijk als je zelf ook onder de doelgroep valt, maar met onderzoek kom je ook een eind.
2. UGC strategie uitwerken
Op basis van het doelgroeponderzoek werk je een UGC strategie uit. Denk goed na welke invalshoeken, targeting en beelden goed kunnen werken. Als je het even niet weet, kun je altijd kijken wat de concurrentie doet. Het is natuurlijk niet de bedoeling om dit rechtstreeks te kopiëren, maar je kunt er wel inspiratie uit halen.
3. Geschikte creator zoeken
Ga op zoek naar een geschikte creator om de UGC video’s te laten maken. Dit kan iemand uit je huidige klantenbestand zijn, maar ook een professionele UGC creator. Het is vooral belangrijk dat de desbetreffende maker een realistische vertegenwoordiger van je doelgroep is. Hij of zij moet aan dezelfde kenmerken voldoen. Is dit niet het geval? Dan voelt je doelgroep zich niet aangesproken.
4. UGC video’s laten maken
Geef de creator duidelijke instructies voor het maken van de video’s. Een script is hierbij onmisbaar. Je kunt dit zelf schrijven of aan professionele scriptwriters uitbesteden. Daarnaast is het voor de creator prettig om voorbeeldvideo’s te ontvangen. Dit geeft hem of haar een goed beeld van de verwachting.
5. Campagne lanceren
Stap 5 naar succes is het lanceren van de campagne. Dit lijkt misschien de belangrijkste stap, maar alles valt of staat met stap 1 t/m 4. Als de UGC echt top is, heb je een goede kans op een winnende campagne.
5 tips voor een winnende UGC campagne op Instagram
UGC is een bijzonder effectieve manier voor advertenties op Instagram. Toch is succes niet vanzelfsprekend. Een zorgvuldige, doelgerichte aanpak is vereist. Dit zijn 5 tips die je daarbij helpen.
1. Content die de doelgroep aanspreekt
Maak UGC die de doelgroep aanspreekt. Concreet moet je hiervoor met 3 dingen rekening houden, namelijk:
- Probleem uitvergroten: door het probleem van de doelgroep groter te maken, trigger je iets bij ze. Hierdoor voelen ze zich sterk aangesproken.
- Oplossing presenteren: zodra de doelgroep precies weet waar het probleem zit, is het tijd om jouw product als oplossing te presenteren. Hierdoor wordt het heel verleidelijk om je website te bezoeken.
- Taal van de doelgroep: alles wat de gebruiker ziet, moet in de taal van de doelgroep zijn. We hebben het niet alleen over woorden die ze graag gebruiken, maar ook hun manier van spreken, kijken en gebaren.
2. De ideale creator
Een gouden tip voor succesvolle UGC op Instagram is het samenwerken met de ideale creator. Hij of zij moet jouw doelgroep vertegenwoordigen, zodat ze zich echt aangesproken voelen. Lukt het niet om een geschikte kandidaat te vinden? Kijk dan eens binnen je huidige klantenbestand.

3. Slimme targeting
Tegenwoordig kun je – via META – slim adverteren op Instagram. Dat wil zeggen dat je de targeting aan het platform zelf overlaat. Het platform kiest dan welke gebruikers je advertenties te zien krijgen. Het kost soms even tijd, maar meestal levert dit wel de beste resultaten op. We raden zeker aan om dit een kans te geven.
4. Data is leidend
De vierde tip is het analyseren van data. De statistieken van je huidige campagnes laten je zien wat werkt en wat niet. Dit is waardevolle informatie om nieuwe campagnes te verbeteren. Wil je succesvol adverteren op Instagram? Focus dan niet op wat je denkt dat goed is, maar op wat de feiten laten zien.
5. Instagram stijl
Verder is het belangrijk om de Instagram stijl aan te houden. Een onderdeel hiervan is het gebruik van de juiste formaten voor posts en stories. Daarnaast heeft Instagram een sterke focus op het visuele aspect, wat de ad creatives nóg belangrijker maakt.
Conclusie
UGC op Instagram heeft zich als succesvolle strategie bewezen. Het werkt niet alleen goed voor advertenties, maar ook als organische content. Om succes te behalen, is het wel cruciaal om de juiste stappen te volgen. Dat begint met het leren kennen van je doelgroep en eindigt met het lanceren van de campagne. Daartussen werk je de UGC strategie uit, selecteer je een creator en verstrek je duidelijke instructies.
Wil je meer weten over UGC op Instagram? GoViral denkt graag met je mee!
Veelgestelde vragen over UGC op Instagram
1. Wat is het verschil tussen influencer content en UGC op Instagram?
Influencer content is gemaakt door influencers, terwijl UGC door klanten is gemaakt.
2. Hoe kan ik UGC gebruiken zonder juridische problemen?
Sluit een contract met de creator waarmee je samenwerkt.
3. Wat zijn de beste manieren om UGC te vragen aan klanten?
De beste manier is door UGC te ruilen voor producten.
4. Hoe kan ik UGC integreren in mijn Instagram advertenties?
Dit doe je door een aparte UGC campagne op te zetten via META.
5. Wat zijn de beste tools voor het beheren van UGC op Instagram?
De META Ads Manager is voldoende voor het beheren van UGC op Instagram.