Nog maar 3 plekken beschikbaar voor volgende maand!šŸ”„ – Plan snel een kennismaking

Meta Ads Optimaliseren: Zo Halen Bedrijven Meer ROI Uit Campagnes

Meta Ads optimaliseren

Meta Ads zijn een van de meest effectieve manieren om de online zichtbaarheid van een bedrijf te vergroten. Onder Meta vallen de platformen Facebook, Instagram en Messenger. Ze hebben een enorm publiek. Maar hoe zorgen bedrijven ervoor dat ze het maximale uit campagnes halen? In deze blog bespreken we:

Wat zijn Meta Ads?

Meta Ads zijn advertenties die worden getoond op de platformen die onder het bedrijf META vallen: Facebook, Instagram en Facebook Messenger. Het is een vorm van push marketing, dus het is mogelijk om een doelgroep te bereiken die nog niet bewust is van hun probleem of behoefte. Dit biedt de kans om zowel de doelgroep te bereiken die zich nog niet bewust zijn dat ze een product/dienst nodig hebben als de doelgroep die zich hier al van bewust is.  

Waarom zijn Meta Ads belangrijk?

Meta Ads spelen een essentiƫle rol in de marketingstrategie van veel bedrijven. Dit zijn drie redenen waarom:

  • Genereren van nieuwe business: Meta Ads helpen bedrijven nieuwe klanten te bereiken door bewustzijn te creĆ«ren en verkeer naar de website te sturen. Dit leidt tot nieuwe leads en sales.
  • Brand awareness vergroten: Meta Ads vergroten de zichtbaarheid van een merk onder de doelgroep. Mensen zien de advertenties op platforms die ze dagelijks gebruiken.
  • Het stabielste platform voor adverteren: Voor veel bedrijven blijkt Meta Ads het meest stabiele en winstgevende advertentieplatform te zijn. Het algoritme heeft zo veel data van gebruikers dat ze gemakkelijk de juiste doelgroep kunnen bereiken. 

Wat is het verschil tussen Meta Ads en Google Ads?

Veel bedrijven kiezen voor de combinatie van Meta Ads en Google Ads. Dit zijn de belangrijkste verschillen tussen beide platformen.

Google Ads

Op Google zoeken mensen naar een specifieke oplossing voor hun probleem. Ze weten al dat ze een probleem hebben en zoeken gericht naar een oplossing. Iemand met kalknagels zoekt bijvoorbeeld naar een oplossing of zoekt gericht op een oplossing zoals een nagelverzorgingspen om van zijn/ haar kalknagels af te komen. Google Ads zijn dus ideaal om een koopgerichte doelgroep te bereiken.

Google Search
Google Search

Meta Ads

Meta Ads zijn het krachtigste als ze zich richten op de doelgroep die zich nog niet bewust is van hun probleem of behoefte. Het stelt bedrijven in staat om potentiĆ«le klanten te bereiken die nog geen koopintentie hebben. Meta is dus ook geschikt om mensen met kalknagels te bereiken, maar dan met een andere boodschap om ze eerst bewust te maken van het probleem, bijvoorbeeld: Het noemen van gevolgen die mensen ervaren van kalknagels, zoals vermoeidheid. Doordat de kijker dit nu ineens aan kalknagels linkt, willen ze het ook echt oplossen, terwijl ze eerst alleen dachten dat kalknagels lelijke nagels zijn.Ā Ā 

Meta Ads
Meta Ads

De belangrijkste factoren die invloed hebben op ROI van Meta Ads

Er zijn een aantal cruciale elementen die bepalen wat de return on investment (ROI) van een Meta Ads campagne is.

Product market fit

Het belangrijkste is dat het een product is wat mensen ook willen kopen via de platformen van META. Een product dat mensen kopen via marketplaces zoals bol.com of Ama

Ad creatives

Ad creatives zijn na de iOS 14.5 update nog veel belangrijker geworden. De mogelijkheden voor targeting zijn namelijk verminderd en ad creatives doen vandaag de dag de targeting. UGC (User Generated Content) ad creatives werken vaak goed, omdat het authentiek overkomt. Het wekt meer vertrouwen op dan een standaard advertentie.

Snelle en converterende website

De landingspagina moet aansluiten op de boodschap van de advertentie. Een goede pagina beantwoordt alle vragen van de bezoeker en bevat een duidelijke call to action. 

Targeting

Targeting speelt nog steeds een rol, maar deze is aanzienlijk verminderd sinds de iOS 14.5 update. Het is nog steeds belangrijk om de juiste geografische targeting, leeftijd en geslacht in te stellen.  

Tips voor het optimaliseren van Meta Ads voor een hogere ROI

Dit zijn vier praktische tips om de ROI van Meta Ads te verhogen.

1. Stel duidelijke doelen

Bepaal vooraf welke doel de campagne heeft. Stel ook target ROAS (Return on Ad Spend) en CPA (Cost per Acquisition) op. Bepaal de wijziging van de campagne a.d.h.v. de targets. 

2. Gebruik data om te optimaliseren

Analyseer de data om te zien welke advertenties aan de targets voldoen en schaal deze op. Zet advertenties die niet presteren uit. Maak vervolgens nieuwe varianten op basis van wat heeft bewezen goed te presteren.

Facebook Ads Manager
Facebook Ads Manager

3. Test voortdurend nieuwe ad creatives

Gebruik 10-20% van het advertentiebudget voor het testen van nieuwe ad creatives. Dit helpt om nieuwe invalshoeken te ontdekken en nieuwe doelgroepen te bereiken. Zet de overige 80-90% van het budget in op wat zich al heeft bewezen.

4. Maak gebruik van retargeting

Retargeting is een krachtige manier om afgehaakte bezoekers opnieuw te benaderen. Besteed 10-20% van het budget aan retargeting om deze mensen alsnog te converteren.

Veelgemaakte fouten bij Meta Ads

Dit zijn drie veelgemaakte fouten bij het opzetten van Meta Ads.

1. Blindelings kopiƫren van grote merken

Grote merken hebben vaak andere marges en doelstellingen dan kleinere bedrijven. Wat voor hen werkt, werkt vaak niet voor kleinere merken. Kijk dus naar vergelijkbare merken die verkopen aan dezelfde doelgroep.

2. Geen focus op ad creatives

Ad creatives zijn cruciaal voor het succes van een campagne. Veel merken maken advertenties die zij zelf mooi vinden. In werkelijkheid gaat het erom dat de advertentie goed presteert.

3. Niet handelen op basis van data

Veel bedrijven handelen op basis van emotie in plaats van data. Als de sales tegenvallen, vergeten ze het plan en nemen ze impulsieve beslissingen. Gebruik de data om het plan bij te sturen, gooi niet het hele plan overboord. 

Hoe GoViral helpt bij het optimaliseren van Meta Ads

GoViral is een content-first agency die gespecialiseerd is in het maken van datagedreven ad creatives voor e-commerce merken. We hebben meer dan 50 merken geholpen met het ontwikkelen van succesvolle campagnes. Met ons systeem nemen we het volledige proces van A tot Z uit handen: van het ontwikkelen van strategieƫn en het creƫren van ad creatives, tot het testen en optimaliseren van advertenties. Door onze data-first benadering garanderen we dat jouw campagnes optimaal presteren en je advertentiebudget zo efficiƫnt mogelijk wordt ingezet. Plan nu een gesprek met ons om te kijken of we een match zijn.

Meer om te ontdekken

UGC platform Hyred

UGC Alternatieven voor Hyred

User Generated Content (UGC) is een belangrijk onderdeel van de marketingstrategie van e-commerce merken. Hyred is een goed UGC platform voor de aanschaf van Nederlandse

Jouw merk opschalen met performance UGC?

Plan een kennismaking en ontdek de mogelijkheden