UGC – User Generated content – is content gemaakt door klanten. In de praktijk wordt het vaak door UGC creators gemaakt. UGC wordt vaak ingezet voor adverteren op Facebook. Statistieken laten namelijk zien dat UGC over het algemeen betere resultaten oplevert dan standaard advertentievideo’s. UGC is authentiek, direct en het wordt verteld vanuit de klant. In deze blog delen we voorbeelden van vijf verschillende soorten UGC:
Probleem en oplossing
Dit is UGC waarbij het probleem van de doelgroep wordt uitvergroot. Vervolgens wordt het product als de oplossing gepositioneerd. Hierbij laat de creator zien hoe het product het probleem oplost. Dit wordt aangevuld met de uitkomst van het gebruiken van het product, voordelen van het product, social proof en een call to action.
Voorbeelden
Mash-up
Een video van meerdere UGC creators door elkaar. Vaak worden er verschillende testimonials van gebruikers achter elkaar geplaatst, waarbij de creators toelichting geven over het product of hoe het hun geholpen heeft . Het mash-up concept houdt de content dynamisch. Ook voegt het een stukje autoriteit toe, omdat er meerdere creators bij betrokken zijn.
Grotere doelgroep
Daarnaast is een mash-up ook effectief om de advertentie relevant te maken voor een grotere doelgroep. Door creators met verschillende kenmerken (haar, huidtint, leeftijd, etc.) te gebruiken kan zich er een grotere doelgroep in herkennen.
Voorbeeld
Verlangen en oplossing
Mensen verlangen vaak naar iets dat ze niet hebben of willen bereiken. Denk aan afvallen, meer energie of glanzende haren. In het begin van de video wordt dit verlangen uitvergroot. Vervolgens wordt het product als ideale oplossing gepositioneerd om dat verlangen te bereiken. Voeg hierbij bewijs toe om de doelgroep te overtuigen van de specifieke oplossing.
Voorbeelden
Us vs Them
Hierbij wordt de concurrent als een slechter alternatief gepresenteerd. Om vervolgens het product als een beter alternatief te positioneren. Voorbeeld van een natuurlijk libidoverhogend supplement. Benadruk de nare bijwerkingen van viagra door de chemische stoffen om vervolgens aan te geven dat het bij de natuurlijke oplossing niet voorkomt, omdat het een natuurlijk product is.
Voorbeeld
Rollenspel
Hierbij spelen één of twee creators twee verschillende rollen. In sommige gevallen is het zelfs een sketch, waarbij de nadruk op humor ligt. Een veelgebruikt rollenspel voor UGC is persoon A die het product niet kent en persoon B die het product al heeft gebruikt. Hierbij probeert persoon B de ander ervan te overtuigen dat het een goede aankoop is.
Voorbeelden
Welke van deze voorbeelden werkt het beste?
Ze werken allemaal goed. Het verschilt per bedrijf en doel wat de beste keuze is. Dit is een kwestie van testen. Het algemene beeld is dat probleem en oplossing het vaakst wordt gebruikt. Hiermee haal je de grote, koude doelgroep over om het product te kopen.
User Generated Content Agency
GoViral is dé UGC agency van Nederland voor e-commerce merken die meer verkopen willen genereren. Na meer dan 50 succesvolle samenwerkingen met andere e-commerce merken weten wij als geen ander hoe je user generated content inzet om de conversies te verhogen. Bij GoViral begeleiden we het hele proces: van het selecteren van de juiste creators tot het produceren van hoogwaardige UGC-video’s. Benieuwd hoe wij jouw bedrijf kunnen helpen groeien met UGC? Plan een afspraak met GoViral en ontdek hoe we jouw campagnes naar een hoger niveau tillen.