TikTok heeft zich snel ontwikkeld tot een van de populairste social media kanalen ter wereld. Het doet het vooral goed bij Generatie Z en millennials. Dit biedt voor sommige bedrijven een unieke kans om hun doelgroep te bereiken. Maar hoe zorg je ervoor dat je investeringen in TikTok Ads ook daadwerkelijk winstgevend zijn? In dit artikel delen we vijf tips om kosten te besparen en de ROI van je TikTok-advertenties in 2024 te verhogen:
- Creëer geweldige content
- Slimme targeting
- Direct response
- Testen, testen, testen…
- Meten en optimaliseren
Wat zijn TikTok Ads?
TikTok Ads zijn betaalde advertenties op TikTok. Bedrijven gebruiken ze om hun producten of diensten te promoten. TikTok Ads stimuleren gebruikers tot actie. Denk bijvoorbeeld aan het bezoeken van een website, het kopen van een product of het aanmelden voor een nieuwsbrief.
Verschillende advertentieformaten op TikTok
TikTok heeft vijf verschillende advertentieformaten, namelijk:
- In-Feed Ads: Korte advertenties in de For You Feed van gebruikers.
- TopView Ads: Deze advertenties worden als eerste weergegeven wanneer de app wordt geopend. Ze zijn ideaal voor merkbekendheid.
- Branded Hashtag Challenges: Dit stimuleert interactie en creëert een gemeenschap rond het merk.
- Branded Effects: Door het merk gemaakte filters of stickers die voor extra betrokkenheid zorgen.
- Spark Ads: Dit type advertentie maakt het mogelijk om bestaande content van andere gebruikers te promoten.
Hoe worden de kosten van TikTok Ads bepaald? 3 pijlers
De kosten van TikTok Ads worden door drie pijlers bepaald.
Minimum budget
Adverteren op TikTok vereist een minimumbedrag van €500 per campagne, wat neerkomt op ongeveer €50 per dag voor 10 dagen lang. Op die manier kan TikTok voldoende data verzamelen om het algoritme optimaal te laten functioneren.
CPM en CPC
De gemiddelde CPM op TikTok ligt rond de €10. Dit betekent dat adverteerders ongeveer €10 betalen voor elke duizend vertoningen die ze ontvangen. De gemiddelde CPC op TikTok is €1, maar het werkelijke bedrag is afhankelijk van de doelgroep en de tijd van het jaar.
Plaatsing
De gekozen plaatsing van je advertenties is ook van invloed op de kosten. Advertenties die in de For You Feed worden weergegeven, zijn gemiddeld duurder dan advertenties in zoekresultaten worden weergegeven.
5 bulletproof tips om kosten te besparen op TikTok Ads
Dit zijn 5 waardevolle tips om kosten te besparen op TikTok Ads en daarmee je ROI te verhogen.
1. Creëer geweldige content
De eerste stap naar een hogere ROI begint met het creëren van hoogwaardige content. TikTok gebruikers willen authenticiteit en creativiteit zien. Durf hierin te investeren, want het levert je veel op.
“Don’t make Ads”
TikTok zegt niet voor niks “Don’t make Ads”. Hiermee bedoelen ze dat de advertentiecontent zo authentiek en native moet zijn, dat het totaal niet opvalt dat het een betaalde plaatsing is. Het moet hetzelfde aanvoelen als de organische content op het platform. Wat bijvoorbeeld goed werkt, is een commerciële boodschap in entertaining content verwerken. Je geeft de gebruiker waarde, waarna die eerder geneigd is om ook iets voor jou te doen.
2. Slimme targeting
TikTok biedt uitgebreide targetingopties waarmee je je advertenties doelgroepen richt. Een slimme strategie is breed beginnen en testen wat werkt. Als je merkt dat een bepaalde doelgroep veel conversies oplevert, zet je daar meer op in. Elke euro die je investeert, levert dan meer geld op. Uiteindelijk kom je hiermee tot een optimale ROI.
3. Direct response
Direct response marketing helpt op 3 manieren bij het verlagen van TikTok Ads kosten:
- Gerichte Targeting: Advertenties worden gericht op specifieke doelgroepen, waardoor je minder budget verspilt.
- Meetbare Resultaten: Prestaties worden direct inzichtelijk, dus je kunt meteen optimaliseren.
- Duidelijke Call-to-Action (CTA): De sterke CTA’s van direct response marketing stimuleren gebruikers om direct actie te ondernemen. Hierdoor levert elke geïnvesteerde euro meer geld op.
4. Testen, testen, testen…
A/B-testen is een effectieve manier om verschillende varianten van je advertenties te vergelijken. Je kunt feitelijk vaststellen welke hooks, beelden en CTA’s het beste werken. Je zult je verbazen hoeveel impact een kleine verandering kan maken. Door niets aan het toeval over te laten, reduceer je de kosten.
Verschillende advertentieformaten
Zoals gezegd, zijn er verschillende advertentieformaten op TikTok. Elk van deze formaten heeft zijn eigen voordelen en mogelijkheden. De kunst is om verschillende formaten te testen, zodat je snel ontdekt welke het beste bij je bedrijf past.
Voorbeeld
Comfit – een ondergoedmerk voor vrouwen met de focus op ultiem comfort – kan In-Feed Ads gebruiken om nieuwe bh’s te tonen. Tegelijkertijd kunnen ze een Branded Hashtag Challenge lanceren waarmee vrouwen elkaar tips kunnen geven. Door de resultaten van beide campagnes te analyseren, weet Comfit welke strategie het beste werkt. Dat haalt de kosten omlaag en de ROI omhoog.
5. Meten en optimaliseren
Het meten van je advertenties is cruciaal. Via de TikTok Ads Manager kun je belangrijke statistieken zoals click-through rates (CTR), conversieratio’s en kosten per conversie inzien. Dit vormt de basis om campagnes te optimaliseren, met lagere kosten en meer winst als gevolg.
Advertentiekosten op andere social media
Naast TikTok kun je ook op platformen zoals Facebook, Instagram en YouTube adverteren. TikTok en Instagram zijn met name interessant voor de jongere doelgroep, terwijl Facebook vooral bij de oudere generatie populair is. Het publiek op YouTube is gevarieerd. Dit zijn de gemiddelde kosten per platform:
- Facebook: De gemiddelde kosten per klik (CPC) op Facebook liggen tussen de €0,70 en €1,00. Dit varieert per sector en doelgroep. De kosten per duizend vertoningen (CPM) variëren van €5 tot €15. Facebook heeft een breed bereik, maar de concurrentie is ook hoog.
- Instagram: Instagram is net als Facebook onderdeel van META. De CPC ligt doorgaans tussen de €0,50 en €1,50. De CPM loopt op tot €20.
- YouTube: De kosten voor YouTube Ads variëren ook. Houd voor de CPC rekening met een bedrag tussen de €0,10 en €0,30. De CPM ligt tussen de €9 en €35. Dit maakt het voor kleinere merken minder toegankelijk.
Waarom toch voor TikTok kiezen?
De kosten voor social media adverteren op andere platformen zijn vaak lager dan op TikTok. Dit is waarom TikTok toch de moeite waard is:
- Jonge doelgroep: Merken die zich richten op een jonger publiek (18+) profiteren van een hoge betrokkenheid op TikTok. META-platforms zoals Facebook richten zich een ouder publiek (35+). Of TikTok adverteren gunstig is, hangt dus grotendeels af van je doelgroep.
- Snelle groei: TikTok Ads kunnen een snelle groei veroorzaken. Als je product of dienst bij de doelgroep in de smaak valt, wordt het vaak in een razend tempo over het platform verspreid. Deze vorm van earned media kost jou niets, maar levert je wel veel bekendheid op.
TikTok Ads kosten besparen met UGC; bewezen methode voor succes
User Generated Content (UGC) is een bewezen methode om de effectiviteit van TikTok Ads te verhogen. UGC is door de klant gemaakte content. Het speelt naadloos in op de problemen en wensen van je doelgroep. Hierdoor zijn ze sneller geneigd om actie te nemen.
GoViral; UGC performance agency
Bij GoViral helpen we bedrijven om de kracht van UGC te benutten. Ons team van experts werkt nauw samen om jouw business met behulp van UGC op te schalen. We hebben al meer dan 50 bedrijven aan lagere kosten en meer winst geholpen. Benieuwd wat we voor je kunnen doen? We vertellen je graag meer in een vrijblijvende call.