Nog maar 3 plekken beschikbaar voor volgende maand!🔥 – Plan snel een kennismaking

Social Media Adverteren Kosten + 3 geheimen voor een hogere ROI

social media adverteren kosten

De kosten van social media adverteren kunnen behoorlijk hoog oplopen. Daarom is het extreem belangrijk om de ROI (Return On Investment) hoog te houden. Verderop in deze blog delen we drie geheimen die je daarbij helpen. Eerst geven we je een duidelijk overzicht van de gemiddelde kosten van social media adverteren op Facebook, Instagram, LinkedIn en TikTok.

Hoe worden de kosten van social media adverteren bepaald?

De kosten van social media adverteren worden bepaald aan de hand van 3 factoren, namelijk:

  • Budget: je budget heeft heel veel invloed op de kosten. Hoe hoger je budget, des te goedkoper het adverteren relatief is. Dit maakt het extra aantrekkelijk om een winnende advertentie op te schalen. 
  • Ad creatives: ook de ad creatives spelen een sleutelrol in de kosten van social media ads. Met goede content voeg je waarde toe aan het platform, wat het adverteren goedkoper maakt.
  • Respons: verder kijken social media platforms ook naar de respons die je op advertenties ontvangt. Als mensen lang blijven kijken en doorklikken, is dat een signaal van waarde. Dit verlaagt de kosten.

De gemiddelde kosten van social media adverteren

De gemiddelde kosten van social media adverteren zijn op elk platform anders. We werken er 4 voor je uit: Facebook, Instagram, Linkedin en TikTok.

Facebook

Houd rekening met maandelijkse kosten van €750 tot €1250 euro. Hiermee heb je een goede kans op een hoge ROI, zonder dat je onnodig veel risico loopt. Voor doelgroepen met hoge concurrentie zijn de gemiddelde kosten hoger dan bij specifieke niches. Daarnaast is het adverteren rondom Black Friday of de feestdagen gemiddeld duurder dan andere tijden in het jaar.

Instagram

Instagram is – net als Facebook – onderdeel van META. Qua kosten zijn beide platforms vergelijkbaar. Houd dus rekening met een maandelijks bedrag tussen de €750 en €1250 euro. Het verschil tussen Instagram en Facebook zit hem in de doelgroep en de soort content die gebruikers graag zien.

LinkedIn

LinkedIn is een van de duurste social media platforms om te adverteren. De CPM kan oplopen tot €8 euro. Dit maakt het extra uitdagend om een hoge ROI te behalen. Adverteer dus alleen op LinkedIn je zeker weet dat je doelgroep hier zit. Je kunt het ook met een klein bedrag testen.

TikTok

Een van de populairste social media platforms in 2024 is TikTok. Het platform wordt door ruim 4 miljoen Nederlanders gebruikt. Om te adverteren op TikTok moet je minimaal €20 euro per dag besteden. Per maand ben je dus minimaal €600 euro kwijt. Toch is het – met de juiste strategie – goed mogelijk om een hoge ROI te hebben.

3 geheimen voor een hogere ROI bij social media adverteren

Uiteindelijk gaat het erom hoeveel winst je uit social media adverteren haalt. Zolang je ROI (Return On Investment) goed is, maken de kosten niet veel uit. Dit zijn 3 geheimen die daarvoor zorgen.

1. Offer 

Creëert een offer dat onweerstaanbaar is. Mensen moeten zich dom voelen als ze het niet kopen. Een voorbeeld van een geweldig aanbod is de Rainbow Dust Starter Kit van Spacegoods. Voor een belachelijk laag bedrag van 39 pond ontvang je een zak energiepoeder en 3 accessoires. Normaal zou je alleen al voor 2 accessoires hetzelfde bedrag kwijt zijn. Het is een onweerstaanbare deal.

Sterk offer Spacegoods
Sterk offer van Spacegoods

2. Landingspagina 

De landingspagina waarop het aanbod staat, heeft ook veel invloed op de ROI. Hierbij zijn 3 dingen belangrijk:

  1. Mobiele vriendelijkheid: een goede landingspagina past zich naadloos aan op verschillende apparaten, waaronder tablets en smartphones. Dit is tegenwoordig een must.
  2. Social proof: verder is een goede landingspagina rijk aan sociale bewijslast. Dit geeft gebruikers vertrouwen dat ze een goede deal gaan sluiten.
  3. Vragen beantwoord: daarnaast neemt een goede landingspagina alle mogelijke vragen weg. Zo kan de bezoeker zijn of haar aankoop zonder twijfel afronden.

3. Ad creatives

Goede ad creatives staan aan de basis van een hogere ROI. Anno 2024 neemt Facebook de targeting voor je uit handen. Hier kun je je dus niet meer mee onderscheiden. Dit maakt goede advertentiecontent nóg belangrijker. 

Welke platform is het beste?

Er is geen vast antwoord op de vraag welke social media platform het beste is. Het hangt volledig af van je doelgroep. Om oudere mensen te bereiken, kun je het beste op Facebook adverteren. Het grootste deel van de gebruikers is 40 jaar of ouder. Heb je een jongere doelgroep? Dan werken TikTok en Instagram beter. Beide platforms zijn super populair bij de jongere generatie. Houd er rekening mee dat zowel Facebook als Instagram onder META Ads vallen. Vanuit één beheerdersomgeving kun je dus beide doelgroepen bereiken.

Social media adverteren met UGC

UGC – User Generated Content – heeft zich de laatste jaren als een van de beste strategieën voor social media adverteren bewezen. Door de klant gemaakte video’s zijn super echt en authentiek, waardoor het de doelgroep beter aanspreekt. Ben je benieuwd hoe UGC jouw winst kan verhogen? Plan dan een gesprek in met GoViral

Veelgestelde vragen over social media adverteren kosten

Wat is het goedkoopste platform voor social media adverteren?

Dat verschilt per doelgroep, maar over het algemeen zijn dat Facebook en Instagram.

Hoe verhoog ik de ROI?

Je verhoogt de ROI van social media advertenties met een goed offer, een passende landingspagina en hoogwaardige ad creatives.

Kan ik ook voor €100 euro adverteren?

Dat kan, maar dan is het lastig om een goede ROI te behalen.

Hoe kom ik aan goede ad creatives?

Je kunt zelf professionele apparatuur aanschaffen om te filmen of een agency inschakelen.

Hoe weet ik of mijn advertenties winstgevend zijn?

Daar kom je alleen achter door de campagne te lanceren en data te analyseren.

Meer om te ontdekken

Jouw merk opschalen met performance UGC?

Plan een kennismaking en ontdek de mogelijkheden