Nog maar 3 plekken beschikbaar voor volgende maand!🔥 - Plan a Discovery Call

Wat is UGC?

wat is ugc

UGC – User Generated Content – is door een klant gemaakte content. Een echte klant deelt zijn of haar persoonlijke ervaringen met een product. Goede UGC-video’s nemen het probleem van de doelgroep als basis. Vervolgens wordt het product als beste oplossing gepresenteerd. De klant vertelt hoe het zijn of haar leven beter heeft gemaakt. Wij zien UGC als de mond-tot-mondreclame van de toekomst. 

Welke soorten UGC zijn er?

UGC komt voor in allerlei soorten en vormen. Dit zijn de drie populairste manieren waarop wij UGC gebruiken om klanten hun verhaal te laten vertellen.

Probleem en oplossing

Probleem en oplossing UGC speelt in op het probleem van de doelgroep. In deze soort UGC wordt het probleem van de doelgroep herkenbaar in beeld gebracht en uitvergroot. Vervolgens wordt getoond hoe het product de oplossing voor het probleem is en welke positieve uitkomst de mensen ervaren na het gebruiken van het product. Dit is de effectiefste UGC formule als we kijken naar onze advertentie data. 

Voorbeeld: Ik kreeg mijn pluizige krullen nooit onder controle. Sommige ochtenden was ik een uur bezig met mijn haar, maar het lukt nog steeds niet. Tot ik deze viral {PRODUCT} voor het eerst probeerde. Ik heb nu al mijn krullen struggles binnen 5 minuten opgelost.

Social proof

We zetten UGC ook in om social proof te tonen en het vertrouwen onder de doelgroep te vergroten. Hierbij laten we meerdere gebruikers aan het woord om hun ervaring te delen. Op deze manier wordt aangetoond dat het product veel mensen als positief wordt ervaren.

Gewenste uitkomst

Een andere effectieve manier is dat de gebruiker laat zien dat hij/zij het gedroomde eindresultaat van de kijker heeft behaald. Vervolgens wordt getoond hoe het product hierbij heeft geholpen. 

Voorbeeld: Ik heb nooit meer last van pluizige krullen, dankzij {PRODUCT} die je krullen steviger maakt.  

Ruwe UGC

Bij Ruwe UGC, ook wel ugly UGC genoemd, vertelt de creator in één take hoe hij of zij over het product denkt. Het is een stuk minder gelikt dan andere UGC-vormen, maar daardoor juist interessant. Het geeft kijkers een vertrouwd gevoel, doordat het niet als een advertentie uitziet. Hierdoor komt de mening van de gebruiker sterker over.

Sketch

Dit is een rollenspel, vaak gespeeld door een creator. De creator speelt de rol van een gebruiker en een niet-gebruiker van het product. De gebruiker geeft argumenten waarom de niet-gebruiker het product zou moeten proberen. Het is overduidelijk dat het gesponsorde content is, maar dat maakt het juist grappig. Kijkers kunnen er vaak om lachen.

Wat zijn de voordelen van UGC?

UGC heeft vijf belangrijke voordelen voor e-commerce merken.

Klanten aan het woord

Ten eerste is UGC een unieke manier om klanten aan het woord te laten. Je laat echte gebruikers een herkenbaar verhaal vertellen of je laat UGC creators het herkenbare verhaal van je doelgroep vertellen. Dit stimuleert de doelgroep om het product te kopen. 

Voelt authentiek aan

Bij goede UGC heeft de kijker niet eens door dat het een advertentie is. Hierdoor blijft de doelgroep gemiddeld langer kijken. Dit vergroot uiteindelijk de kans op conversie.

Veel content maken

Met UGC kun je sneller en goedkoper heel veel advertentie content maken ten opzichte van dure shoots met professionele camera’s. Dit biedt de mogelijkheid om tientallen advertenties per maand te testen op Facebook en TikTok. Doordat je meer advertenties kunt testen, heb je meer kans op winnende advertenties die veel omzet opleveren. 

Converteert beter dan oldskool advertenties

Goede UGC werkt vaak beter dan oldskool advertenties. Dat komt doordat het op de emoties, pijn en angst van het menselijk brein inspeelt. We zien dat veel mensen die UGC maken het niet goed doen. Vaak converteert het dan zelfs slechter dan oldskool ads. Kwaliteit is dus essentieel. Hierbij is het ook belangrijk om veel te testen. Hoe meer ad creatives je lanceert, des te groter de kans op succes. 

Direct response marketing

UGC gaat hand in hand met direct response marketing principes. Het speelt naadloos in op emoties, pijn en angst van mensen. Dit zijn de beweegredenen om een product te kopen. Hierdoor presteert UGC gemiddeld beter dan standaard nietszeggende advertentiecontent.

Wat zijn voorbeelden van leuke UGC?

Team GoViral heeft twee leuke voorbeelden van UGC.

Scalable Capital

Scalable Capital lanceerde – in samenwerking met GoViral – een leuke UGC sketch. Hierin werd het investeringsprogramma gepromoot. Inmiddels is de video ruim 2 miljoen keer bekeken op TikTok. Het leverde Scalable Capital een enorme stijging in aanmeldingen en downloads op. Juist omdat dat de video vrij simpel was, toont dit de kracht van UGC.

Loop Earplugs

Een ander goed voorbeeld van een merk dat de kracht van UGC optimaal benut is Loop Earplugs. Het bedrijf laat niets aan het toeval over. Ze testen alle mogelijke invalshoeken voor hun product. Vervolgens concluderen ze op basis van de data welke advertenties het beste werken en op basis daarvan worden weer nieuwe UGC video’s gemaakt. Naast de super goede scripts weten ze ook iedere keer weer opvallende creatives te gebruiken. Hierdoor trekken de UGC video’s echt de aandacht. (met Loop Earplugs werken we niet samen)

loop earplugs ugc content

Waar moet je op letten bij het gebruik van UGC?

Als je UGC gebruikt, moet je op twee dingen letten, namelijk:

  • Rechten: UGC is gemaakt door andere gebruikers. Als merkeigenaar moet je hier dus de rechten voor overnemen. Wij stellen hiervoor een simpele overeenkomst op met iedere creator/gebruiker. 
  • Afspraken: Spreek ook af wat er wel en niet met deze content gedaan mag worden. Beschadig ook nooit het vertrouwen van de creator door de content in een verkeerde context te zetten.

Hoe maak je UGC advertenties?

De productie van UGC ads verloopt in vijf stappen. We werken ze kort voor je uit.

1. Doelgroep onderzoeken

We beginnen met een diepgaand onderzoek naar de doelgroep. Zo achterhalen we de pijnpunten en gewenste uitkomsten van de potentiële klant.

2. Script schrijven

Vervolgens schrijven we een script die de pijn uitvergroot en het product als oplossing toont. 

3. Creator matchen

Ten derde matchen we een creator die de doelgroep vertolkt.

4. Ads lanceren

Nu is het tijd om de advertenties te lanceren. 

5. Data analyseren

Stap vijf is het analyseren van de data. We optimaliseren de ads op basis van feiten.

Hoe kom je aan goede UGC?

Er zijn verschillende manieren om aan UGC te komen. Hierbij de 4 populairste manieren om UGC te generen voor jouw merk. 

Gebruik je bestaande klantenbestand

Open je Shopify dashboard om te zien wie je trouwste fans zijn. Stuur ze een mail met de vraag of ze UGC op willen nemen in ruil voor een tegoedbon voor jouw webshop. 

Social media

Je kunt ook via Instagram of TikTok naar UGC creators zoeken. Zoek op UGC creator {land} en bekijk de video’s op hun account. De meeste creators hebben hun mailadres in hun bio staan. Je kunt ze ook een DM sturen. 

UGC marketplaces

Er zijn ook speciale UGC marketplaces om User Generated Content te kopen. Voorbeelden hiervan zijn Billo, Fiver en Hyred. Houd er rekening mee dat zij niet het hele proces voor je uit handen nemen. Zij leveren alleen de content. Jij bent dus degene die de strategie bepaalt en richting geeft over de doelgroep en de berichtgeving in de UGC video’s. 

GoViral inschakelen

Wil je je volledige UGC-strategie uitbesteden? Kies dan voor GoViral. We hebben onze battle proof aanpak al voor meer dan 40+ verschillende e-commerce merken ingezet en miljoenen aan omzet binnengehaald. We nemen het complete UGC creatieproces voor je uit handen.

Meer om te ontdekken

Jouw merk opschalen met performance UGC?

Plan een kennismaking en ontdek de mogelijkheden