Nog maar 3 plekken beschikbaar voor volgende maand!šŸ”„ - Plan a Discovery Call

UGC voor e-commerce; 5 stappen naar succes in 2025

UGC ecommerce succes

UGC – User Generated Content – is een bewezen marketingstrategie voor e-commerce in 2025. UGC kent meerdere vormen. Je kunt ermee adverteren, maar ook als reguliere content gebruiken. De kracht van UGC zit hem in de echtheid. De content is gemaakt door echte klanten, dus de doelgroep kan zich er goed mee relateren. In deze blog leer je:

Waarom werkt UGC zo goed voor e-commerce?

UGC is een bewezen strategie voor e-commerce succes. Dit zijn 3 redenen waarom het zo goed werkt:

  • Spreekt doelgroep aan: user generated content wordt geproduceerd door een echte klant. Hierdoor kan de doelgroep zich er goed mee relateren.
  • CreĆ«ert vertrouwen: een echte klant aan het woord wekt vertrouwen op. Je krijgt niet direct het gevoel dat er een commerciĆ«le boodschap achter zit.
  • Leuk om te kijken: UGC is ook gewoon leuk om te kijken. Het is entertaining, dus je voegt echt waarde toe.

De 5 stappen naar succes met UGC in 2025

User Generated Content heeft zich keer op keer bewezen als slimme strategie. Toch is het niet vanzelfsprekend dat elke UGC campagne een succes wordt. Als je de onderstaande 5 stappen volgt, is de kans op succes het grootst.

1. Doelgroep kennen

Leer je doelgroep tot in detail kennen. We hebben het niet alleen over leeftijd en geslacht. Je moet tot in de puntjes weten welke problemen, pijnpunten en verlangens ze hebben. Alleen dan ben je in staat om ze optimaal te raken.

2. Ideale creator selecteren

Om succesvol te worden, moet je zorgvuldig kiezen met welke creator(s) je samenwerkt. Je redt het niet met een persoon die alleen dezelfde leeftijd heeft. Het gaat erom dat hij of zij precies weet hoe de doelgroep denkt en handelt. De beste creator is daarom zelf onderdeel van de doelgroep.

3. Bulletproof copy

De derde stap is het schrijven van bulletproof advertentie copy. Daarmee bedoelen we korte, krachtige teksten in de taal van de doelgroep. Het is ook slim om de principes van direct response marketing erin te verwerken. Je ontdekt dan snel of je teksten goed converteren. Zo niet, dan weet je dat je aan de kwaliteit moet werken.

4. Content laten produceren

Stap 4 is het laten produceren van de content. Geef de geselecteerde creator niet alleen een tekst, maar ook film instructies. In filmtaal noemen we dit een shotlist. Het helpt ook om de shot style aan de creator duidelijk te maken.

5. Lanceren en analyseren

De vijfde stap naar succes met UGC is het lanceren van de content. De meeste e-commerce bedrijven doen dit in de vorm van advertenties. Je ontdekt dan binnen een paar uur hoe de campagne presteert. Ons advies is om de winnende ads goed te analyseren. Schrijf bijvoorbeeld de belangrijkste kenmerken op. Dit helpt om in de toekomst meer winnende UGC ads te produceren. 

4 bewezen manieren om UGC in te zetten als e-commerce merk

UGC inzetten kan op meerdere manieren. We zetten de 4 beste vormen voor je op een rij.

Website showcasen

Ten eerste is door de klant gemaakte content een effectieve manier om je website te verrijken. Nieuwe bezoekers zien dat echte klanten je product gebruiken en er blij mee zijn. Dit geeft gelijk een vertrouwd gevoel. 

E-mailmarketing

UGC werkt ook effectief bij e-mailmarketing. Mensen die op je e-maillijst staan, zijn vaak al gevorderd in het klantproces. Door met UGC te werken, geef je ze net dat laatste zetje om een aankoop te doen. Het zorgt voor herkenning, vertrouwen en verlangen.

Organische social media kanalen

Verder werkt User Generated Content ook zeer goed voor de organische social media marketing van e-commerce merken. De content is niet alleen leuk om te zien, maar ook overtuigend. Hierdoor neemt de engagement toe, wat op de lange termijn meer klanten oplevert. 

Advertenties

Hoewel bovenstaande methodes goed werken, blijven UGC ads toch het meest effectief. Je ontdekt binnen een paar uur of de content wel of niet aanslaat. Heb je een winnende ad? Dan is het een kwestie van opschalen en meer soortgelijke videoā€™s laten maken. Als de resultaten tegenvallen, is het zaak om te analyseren en optimaliseren.

UGC in advertenties voorbeeld
UGC in advertenties voorbeeld

Hoe ziet de toekomst van UGC eruit voor e-commerce?

3 jaar geleden was UGC nog helemaal nieuw. In die tijd werkte bijna alles. Je hoefde je niet te onderscheiden met de beste ad creatives. Tegenwoordig is dat wel anders. We zien dat UGC nog steeds super goed werkt, maar daar is wel een gedegen strategie voor nodig. Hierbij staat constant meten, analyseren en verbeteren centraal. Alleen dan blijf je de concurrentie voor en ben je onderscheidend in de markt. We verwachten dat dit in de toekomst alleen maar belangrijker wordt.

Hoe GoViral je omzet verhoogt met UGC

GoViral is een van de weinige UGC agencies in Nederland. We nemen niet alleen de contentproductie voor je uit handen, maar ook de onderliggende strategie. Dit resulteert in topkwaliteit UGC. We hebben het niet over UGC die alleen leuk is om te zien, maar daadwerkelijk klanten oplevert. Wil je net als 50+ andere merken profiteren van onze skills? Plan dan nu een gesprek met Jim Schroƫn van GoViral.

Veelgestelde vragen over UGC in e-commerce

Waarom is UGC effectief voor e-commerce?

Het is authentiek, schaalbaar en je kunt continu innoveren.

Hoeveel kan mijn omzet stijgen met UGC?

Dat verschilt per klant, maar meestal varieert het tussen 20% en 1902%.

Werkt UGC over een paar jaar nog steeds?

Ja, tv en radio werken ook nog steeds, dus UGC gaat nog wel even mee.

Hoe kom ik aan User Generated Content?

Je kunt samenwerken met GoViral, UGC platformen of 1-op-1 met creators.

Hoeveel kost goede UGC?

Dat verschilt per klant en afname, maar meestal ligt het tussen de 75 en 550 euro per video.

Meer om te ontdekken

Jouw merk opschalen met performance UGC?

Plan een kennismaking en ontdek de mogelijkheden