User Generated Content (UGC) creators zijn professionals die content maken voor merken. UGC content is authentiek en geloofwaardig. Hierdoor spreekt het de doelgroep beter aan. UGC creators kunnen de boodschap van een merk op een natuurlijke, persoonlijke en overtuigende manier overbrengen.
- Goede UGC creator herkennen
- Creator worden
- Beste platformen
- Samenwerken met agency
- Waar op letten?
- Vraag naar UGC creators
- UGC creators toekomst
Waar voldoet een goede UGC creator aan?
Een goede UGC creator beschikt over een aantal belangrijke vaardigheden en eigenschappen, namelijk:
- Verzorgd: een verzorgde uitstraling is essentieel om de doelgroep aan te spreken.
- Enthousiast: enthousiasme en overtuiging zet de doelgroep in beweging.
- Stemgebruik: de boodschap moet op een duidelijke manier worden overgebracht.
- Spontaan: een spontane sfeer draagt bij aan een authentieke uitstraling.
- Communicatie: creators moeten goed kunnen communiceren met merken en agencies.
- Betrouwbaar: het nakomen van deadlines en een goede planning zijn essentieel voor UGC creators.
- Techniek: een UGC creator is in staat om video’s met goed beeld, licht en geluid te produceren.
UGC creator worden
Een UGC creator worden kost tijd. Dit zijn volgens ons de belangrijkste stappen.
1. Onderzoek doen
Begin met het verzamelen van informatie over hoe je goede UGC video’s maakt. Maak gebruik van platformen zoals YouTube en TikTok.
2. Oefenen met producten thuis
Gebruik alledaagse producten om mee je eerste UGC video’s op te nemen en jezelf te trainen. Denk bijvoorbeeld aan make-up of een scheerapparaat. Maak testvideo’s en vraag je omgeving/ het merk waarvan het product is om feedback in ruil voor gratis content. Dit werkt goed om UGC creator vaardigheden te ontwikkelen.
3. Portfolio opbouwen
Gebruik de testvideo’s om een portfolio op te bouwen. Deze kun je eenvoudig maken in een platform zoals Canva. Online zijn verschillende templates beschikbaar. Dit vergroot de kans om bij platformen, agencies en/of merken aan de slag te gaan.
4. Aanmelden op UGC-platformen
Registreer bij platformen waar UGC creators opdrachten kunnen vinden. Met een goed portfolio is de kans op opdrachten groot.
5. Samenwerken met merken en agencies
Wanneer je genoeg ervaring op hebt gedaan en overtuigd bent van je skills kun je merken en agencies benaderen om samen te werken.
UGC platformen; waar aanmelden als Nederlandse creator?
Voor Nederlandse UGC creators zijn er verschillende UGC platformen om opdrachten te vinden. Ze bieden de mogelijkheid om geld te verdienen in ruil voor content. Dit zijn drie interessante UGC platformen voor Nederlandse creators.
Hyred
Hyred heeft een netwerk van meer dan 1200 UGC creators. Toch is er altijd ruimte voor nieuwe aanmeldingen. Hyred is een Nederlands bedrijf en naar onze mening het beste UGC platform voor Nederlandse creators.
Speekly
Speekly is ook interessant voor UGC creators uit Nederland. Merken kiezen zelf met wie ze samenwerken. Dit maakt het zeer geschikt voor creators met specifieke skills of eigenschappen. Er is wel een strenge deadline van 7 dagen voor het opleveren van de content. Speekly is ook geschikt voor Duitse, Italiaanse en Franse creators.
Billo
Een ander goed platform is Billo. Ze werken samen met ruim 5.000 UGC creators. Houd er rekening mee dat het een Amerikaans platform is. Het is dus alleen interessant voor Nederlandse creators die ook Engels spreken.
Samenwerken met agencies
Bij een UGC agency zoals GoViral krijgen UGC creators meerdere opdrachten voor verschillende merken. Het fijne aan werken met een agency is dat zij de klanten werken voor de creators en de creators voorzien van duidelijke scripts, guidelines en deadlines. GoViral heeft een netwerk van 250+ buitenlandse creators en 120+ Nederlandse creators. Als je aan de slag wilt gaan als creator voor GoViral dan kun je je aanmelden via ons formulier.
Waar moeten UGC creators op letten?
Dit zijn vier aandachtspunten waar een UGC creator rekening mee moet houden wanneer ze een samenwerking aangaan met een bedrijf.
Afspraken
Het is belangrijk om duidelijke afspraken te maken met het platform, merk of de agency. Leg dit vast in een overeenkomst om misverstanden te voorkomen.
Privacy
Privacy is ook belangrijk voor UGC creators. Wees duidelijk over waar de content gebruikt mag worden.
Betrouwbaarheid
Werk alleen samen met betrouwbare partners. Controleer de achtergrond van platformen, merken en agencies. Lees de reviews en vraag eventueel naar referenties. Ga niet zomaar de samenwerking aan.
Betaling
Maak duidelijke afspraken over de vergoeding en betalingstermijnen. Leg dit van tevoren vast. Het is vervelend om achteraf te onderhandelen.
Waarom hebben bedrijven UGC creators uit Nederland nodig?
UGC creators spelen een belangrijke rol in het succes van online video advertising. User generated content presteert vaak beter dan standaard advertenties en bedrijven hebben creators nodig om UGC te maken. Zo blijven ze relevant voor de doelgroep.
Wat is de toekomst van Nederlandse UGC creators?
Zolang e-commerce groeit, neemt de vraag naar user generated content marketing toe. De opkomst van AI heeft het voor bedrijven wel makkelijker gemaakt om UGC te produceren zonder UGC creators. Voor Engelse video content zijn er zelfs al tools om AI gegenereerde UGC video’s te maken. Aan deze video’s zie je nu nog duidelijk dat het AI is, maar het is een kwestie van tijd voordat het super realistisch is. Hoe realistisch AI ook wordt, uiteindelijk blijven merken altijd op zoek naar authentieke UGC creators.