Nog maar 3 plekken beschikbaar voor volgende maand!🔥 - Plan a Discovery Call

UGC ads; toepassingen, platformen en advies

UGC ads

UGC staat voor User Generated Content. Dit is content gegenereerd door de gebruiker/klant. Bij UGC ads wordt een creator ingezet om een ervaring van een gebruiker met het product na te bootsen. De creator verplaatst zich zo goed mogelijk in de doelgroep. Hij of zij deelt de exacte gebruikerservaring van de klant: het probleem wat ze ervaren, welke oplossing ze hebben gevonden en de uiteindelijke uitkomst.

Wat kun je met UGC ads?

Met UGC ads geef je je doelgroep een gezicht en verhaal waar ze zich in herkennen . Het wordt veel gebruikt door e-commerce merken om sales te genereren met Facebook en/of TikTok ads. UGC ads zijn een eenvoudige manier om aan nieuwe content te komen die rechtstreeks tot de doelgroep spreekt. Het is authentiek, dus mensen identificeren zich er makkelijk mee. Dit leidt vaak tot een enorme groei in omzet. 

Wat zijn de voordelen van UGC advertenties?

UGC advertenties hebben twee belangrijke voordelen vergeleken met andere soorten videocontent.

Veel content, weinig kosten

In vergelijking met andere soorten videocontent is UGC relatief goedkoop. Je hebt geen professionele camera’s of een crew nodig om het te maken. Je stuurt het product op naar de creator, zij filmen de content op hun telefoon en sturen de content naar je op. 

Herkenning

Het verhaal van UGC ads sluit volledig aan op de problemen, mislukte alternatieven en gedroomde uitkomsten van de doelgroep, waardoor ze zichzelf hierin herkennen. Dit creëert vertrouwen, waardoor de doelgroep eerder geneigd is om door te klikken op de advertentie en een aankoop te doen. 

Welke soorten UGC ads zijn er?

UGC advertenties komen voor in twaalf verschillende soorten, namelijk:

  • Testimonial: een gebruiker deelt zijn of haar ervaring met een product of dienst.
  • Sketches: grappige video’s die een situatie of probleem duidelijk maken.
  • ASMR: Iemand fluisterend tegen de kijker of er worden harde geluiden met bijvoorbeeld de nagels of met papier gemaakt.
  • Mashup: een combinatie van verschillende creators. 
  • Antwoord op TikTok comment: de creator reageert op een vraag of opmerking die wordt gesteld in een TikTok-comment.
  • Before and after: de situatie vóór en na het gebruik van het product wordt uitgelicht.
  • Listicle (three reasons why): drie redenen waarom een product de moeite waard is.
  • Us vs Them: er wordt uitgelegd waarom het ene product beter is dan het andere.
  • Podcast: een gesprek opgenomen in een podcast setting dat een relevant topic omtrent het product of het product zelf bespreekt. 
  • Satisfying video: satisfying  content die het brein van de kijker stimuleert om te blijven kijken.
  • Storytelling video: een pakkend verhaal van een gebruiker waarin het product als held naar voren komt
  • Tekst en muziek: een video zonder voice-over met enkel muziek, b-roll en tekst om de boodschap over te brengen. 
Before and after UGC
Before and after

Wat zijn goede platforms om UGC advertenties in te zetten?

We hebben de drie belangrijkste uitgewerkt. 

Facebook

Facebook is waar UGC ads het meeste worden ingezet. Dit is ook het social media platform waar onze klanten de meeste omzet mee draaien. Voor Facebook is het belangrijk dat advertenties heel duidelijk zijn en meteen de aandacht grijpen. 

Instagram

Instagram is net als Facebook onderdeel van META, ook hier zijn UGC ads erg effectief. De strategie is vergelijkbaar met Facebook, maar wel meer gericht op het jongere publiek. 

TikTok

Aangezien TikTok ads pas sinds 2019 beschikbaar is in Nederland, hebben veel bedrijven moeite om de code te kraken. Dit is niet gek, hier is namelijk een andere aanpak nodig dan op Facebook en Instagram. Ads op TikTok mogen veel minder op ads lijken. Daarom zijn het hier concepten zoals ASMR, storytelling en antwoorden op een TikTok comment die het goed doen.

Wat zijn de uitdagingen van UGC ads?

UGC advertenties gaan gepaard met verschillende uitdagingen. Hierbij maken we onderscheid tussen twee fasen: productie en lancering.

Productie

Bij het produceren van UGC ads zijn drie dingen van belang, namelijk:

  • Juiste creator vinden: het is cruciaal dat de creator de doelgroep vertolkt. Anders is de creator niet in staat om de boodschap effectief over te brengen. 
  • Duidelijke afspraken maken: maak duidelijke afspraken met de creator over de rechten, de hoeveelheid content die geleverd moet worden, richtlijnen van de content en de deadline.
  • Feedback loop: geef de creator feedback vóór het editten. Zo voorkom je dat de editor halverwege het proces moet stoppen, wat veel onnodige tijd, moeite en energie kost.

Lancering

Bij de lancering van UGC ads komen er ook uitdagingen op je pad, zoals:

  • Lage hook rate: de hook is de eerste drie seconde van de video en is het belangrijkste onderdeel  van een UGC advertentie. Het bepaalt of de kijker verder scrolt of de advertentie gaat kijken. Een veelvoorkomende uitdaging van UGC advertenties is een lage hook rate. Het vergt creativiteit, tests en analyses om dit te verbeteren.
  • Lage CTR: CTR staat voor Click Through Rate, oftewel het percentage van de mensen die op de advertentie klinkt om naar de website te gaan. Het doel van een advertentie is om zo veel mogelijk geïnteresseerde mensen op de website te krijgen. Tips om de CTR te verhogen zijn: voeg social proof toe, voeg schaarste toe en test met verschillende call to actions.

Hoe adverteer je met UGC?

Adverteren met UGC teruggebracht naar 5 stappen: 

1. Doelgroep

Breng de volgende punten goed uitgebreid in kaart. Wie is de doelgroep? Welk probleem hebben ze? Wat willen ze graag bereiken? Kies een specifieke persona waar de UGC advertentie op gericht is. 

2. Script

Op basis van de doelgroep wordt het script geschreven. Benadruk in dit script het probleem dat de doelgroep heeft, hoe het product hierbij geholpen heeft en wat de uiteindelijke situatie is. 

3. Creator

Vind een geschikte creator die 1 op 1 in de doelgroep past. 

4. Advertenties lanceren

Lanceer de advertentie op META of TikTok en laat het platform zijn werk doen. 

5. Data

Check 3 – 7 dagen na de lancering de data in de ads manager. Optimaliseer de content en pas de advertentiestrategie aan om uiteindelijk zo veel mogelijk groei te realiseren. 

Hoe kom je aan een UGC creator?

Er zijn diverse manieren om aan een UGC creator te komen. We zetten de vier populairste opties op een rij.

Klantenbestand

Je huidige klantenbestand is een weerspiegeling van de doelgroep. Benader terugkerende klanten voor een samenwerking. Bied ze bijvoorbeeld een voucher voor je webshop in ruil voor UGC.

Instagram of TikTok

Instagram en TikTok staan vol met UGC creators. Typ “UGC creator Nederland” in de zoekbalk en kies een gebruiker die bij je merk past. Stuur een DM en bespreek de mogelijkheden.

UGC platformen

Er zijn ook  UGC platformen – zoals Billo, Fiver en Hyred – waar je UGC creators kunt vinden. Net zoals bij de twee bovenstaande opties moet je hier de strategie dan zelf uitvogelen, wat veel tijd kost. 

Ad Creative Agency

Een Ad Creative Agency neemt het volledige content creatie proces van A tot Z uit handen. Zo hebben we al meer dan 40 e-commerce merken geholpen om te groeien. Plan een call en we bespreken samen hoe we jouw merk ook naar het volgende niveau tillen.

Meer om te ontdekken

Jouw merk opschalen met performance UGC?

Plan een kennismaking en ontdek de mogelijkheden