Nog maar 3 plekken beschikbaar voor volgende maand!🔥 - Plan a Discovery Call

Social Media Adverteren: meer sales uit campagnes

Customer journey; raamwerk voor social media adverteren

Social media adverteren is een krachtig middel om snel een groot publiek te bereiken. Het biedt bedrijven de kans om hun producten of diensten aan de juiste mensen te laten zien binnen een paar klikken. In dit artikel behandelen we:

Wat is social media adverteren?

Social media adverteren is het plaatsen van advertenties op platforms zoals Facebook, Instagram, TikTok, Pinterest en LinkedIn. Hiermee kunnen bedrijven hun product of dienst aan een groot publiek tonen. Het is mogelijk om te targeten op basis van demografische gegevens, interesses en online gedrag. Een voorbeeld is producten voor mensen met ouderdomsklachten aan mensen van 55 en ouder tonen.

Wat zijn de voordelen van social media adverteren?

Social media adverteren heeft drie belangrijke voordelen voor bedrijven: bereik, snelheid en meetbaarheid

Bereik

Social media advertenties bereiken een groot publiek. Dat komt omdat platforms zoals Facebook en Instagram enorm veel gebruikers hebben. Door de hoeveelheid data die deze platforms hebben  is eenvoudig om met advertenties de juiste doelgroep te bereiken. 

Snelheid

Met social media ads kunnen bedrijven op hoge snelheid handelen. Zodra ze de ads manager openen hebben ze toegang tot miljoenen mensen. Doordat men zelf bepaald aan hoeveel mensen de advertentie wordt getoond door de hoeveelheid geld ze per dag aan een advertentie uitgeven zien ze snel of hun advertentie strategie wel of niet werkt.  

Meetbaarheid

Een ander groot voordeel van social media adverteren is de meetbaarheid. Het laat precies zien hoeveel views, kliks en conversies het oplevert. Dit biedt de mogelijkheid om campagnes te optimaliseren. Als een bepaalde advertentie relatief veel kliks genereert, maar weinig sales op de website, is de bottleneck direct duidelijk: de landingspagina moet worden geoptimaliseerd.

Platformen om te adverteren

Verschillende social media platformen zijn geschikt voor advertenties, onder andere: Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok en Pinterest.

Facebook

Voordelen: 

  • Groot bereik
  • Zeer gedetailleerde targeting mogelijkheden
  • Geschikt voor verschillende soorten advertenties (video, afbeeldingen, carrousels)
  • Overzichtelijk te sturen via Meta Ads manager

Nadelen: 

  • Kosten lopen snel op
  • Sinds de iOS 14-update is het moeilijker om conversies nauwkeurig te meten

Instagram

Voordelen

  • Visueel platform
  • Ideaal voor merkbeleving en productpromoties
  • Vooral populair onder jongeren
  • Overzichtelijk te sturen via Meta Ads manager

Nadelen: 

  • Hoge concurrentie
  • Sinds de iOS 14-update is het moeilijker om conversies nauwkeurig te meten

LinkedIn

Voordelen

  • Ideaal voor B2B-marketing en leadgeneratie
  • Zeer gericht op professionals

Nadelen

  • Advertentiekosten hoger dan op andere platforms
  • Sinds de iOS 14-update is het moeilijker om conversies nauwkeurig te meten

TikTok

Voordelen

  • Zeer geschikt voor jongere doelgroepen 
  • Dynamische video’s
  • Creatieve en virale campagnes werken goed

Nadelen

  • Het algoritme en het publiek zijn nog relatief nieuw
  • Veel testen vereist
  • Conversies vaak lastig te meten

Pinterest

Voordelen

  • Ideaal voor visuele producten, zoals mode en interieur
  • Sterk gericht op ontdekken en inspiratie

Nadelen

  • Beperkt bereik in vergelijking met andere platforms 
  • Sinds de iOS 14-update is het moeilijker om conversies nauwkeurig te meten
  • Niet geschikt voor sectoren zoals technologie en financiën.

Verschillende doelstellingen van social media adverteren

Bij social media adverteren kunnen verschillende doelstellingen horen. 

Awareness

Het doel van awareness campagnes is om de merkbekendheid te vergroten. Dit is belangrijk voor bedrijven die een nieuw product willen lanceren.

Verkeer

Verkeercampagnes zijn gericht op het sturen van zoveel mogelijk bezoekers naar een website. Dit is belangrijk voor bedrijven die meer potentiële klanten willen bereiken, om in een later stadium op te warmen tot sales.

Lead

Voor het verzamelen van klantgegevens – zoals e-mailadressen of telefoonnummers – zijn leadcampagnes geschikt. Dit is waardevol voor bedrijven die hun toekomstige klantenbestand willen uitbreiden. 

Sales

Salescampagnes zijn gericht op verkopen. Dit is een gebruikelijke doelstelling van e-commerce merken. Hiermee verhogen ze hun omzet direct.

Hoe beginnen met social media adverteren?

Dit zijn drie stappen om te beginnen met social media adverteren.

1. Stel een doelstelling vast

Begin met het bepalen van een duidelijke doelstelling voor de campagne. Kies bijvoorbeeld voor verkopen genereren, leads verzamelen of merkbekendheid opbouwen.

2. Doe marktonderzoek

Onderzoek wat er op dit moment werkt in de markt. Analyseer de strategieën van concurrenten of bedrijven die richting een vergelijkbare doelgroep adverteren. 

3. Maak en lanceer advertenties

Maak advertenties die aansluiten bij de doelstelling en doelgroep. Gebruik goede ad creatives om de boodschap effectief over te brengen.

Waar voldoen goede social media advertenties aan?

Goede social media advertenties voldoen aan drie basisprincipes.

Aandacht grijpen

De eerste drie seconden van een advertentie zijn cruciaal. Zorg er dus voor dat de advertentie direct de aandacht trekt met een pakkende hook (opening).

Straight to the point

Een goede advertentie is duidelijk en bevat geen overbodige informatie. Het benadrukt het probleem en het verlangen van de doelgroep. Vervolgens wordt het product als ideale oplossing gepresenteerd.  

Social proof

Mensen worden sneller overtuigd als ze zien dat anderen ook tevreden zijn met een product. Voeg dus positieve reviews toe aan advertentie en/of landingspagina.

Het succes van social media ads meten

Het meten van het succes van advertenties is essentieel om te bepalen waar de verbeterpunten liggen.

CPA (Cost Per Action)

Deze statistiek staat voor de kosten per gewenste actie (bijvoorbeeld een aankoop). Bij een ads spend van 200 euro en 20 verkopen, is de CPA 10 euro. D

CPL (Cost Per Lead)

CPL meet de kosten per gegenereerde lead. Denk bijvoorbeeld aan de aanvraag van formulieren en offertes. Bij een ads spend van 500 euro en 100 leads, is de CPL 5 euro. 

ROAS (Return On Ads Spend)

De Return On Ads Spend toont hoeveel omzet elke euro oplevert. Bij een ads spend van 500 euro en een omzet van 2000 euro, is de ROAS 4. Hoe hoger de Facebook advertentie conversie, des te hoger de ROAS.

CTR (Click Through Rate)

Het aantal mensen dat tijdens of na de advertentie doorklikt, wordt gemeten met de CTR. Stel dat 1000 mensen een advertentie zien en 50 gebruikers klikken op de link, dan is de CTR 5%.

GoViral inschakelen voor social media adverteren

Bij GoViral hebben we jarenlange ervaring in het ontwikkelen van succesvolle social media campagnes. Dit hebben we al bij meer dan 50 bedrijven bewezen. Wil je weten hoe we jouw merk kunnen helpen? Plan een online gesprek met GoViral en ontdek hoe jou kunnen laten groeien middels social media advertenties. 

Meer om te ontdekken

Jouw merk opschalen met performance UGC?

Plan een kennismaking en ontdek de mogelijkheden