Nog maar 3 plekken beschikbaar voor volgende maand!🔥 - Plan a Discovery Call

Ad Creatives Facebook: in 5 stappen naar winstgevende Facebook campagnes

Winstgevende ad creatives Facebook

Ad creatives staan aan de basis van succesvolle campagnes op Facebook. Althans, als je de juiste stappen volgt. In deze blog werken we ze voor je uit. Daarnaast delen we 5 eisen van converterende ads op Facebook met je. Ook hierbij spelen ad creatives een onmisbare rol.

Waarom zijn ad creatives belangrijk op Facebook?

Goede ad creatives zijn onmisbaar voor succesvol adverteren op Facebook. Dit zijn 3 redenen waarom:

  • Doelgroep aanspreken: met de juiste ad creatives spreek je je doelgroep sterk aan. Het maakt niet uit hoe goed je product is. Als je boodschap niet goed overkomt, maak je geen verkopen.
  • Onderscheiden: ad creatives zijn dé manier om je te onderscheiden van de concurrentie. Tegenwoordig is een slimme biedstrategie of targeting niet meer voldoende om te slagen.
  • Autoriteit: verder dragen goede ad creatives bij aan de algehele autoriteit van je Facebook bedrijfsaccount. Professionele content geeft veel vertrouwen, wat uiteindelijk tot meer verkopen leidt. 

Hoe maak je winstgevende Facebook ad creatives in 5 stappen?

Ad creatives staan aan de basis van winstgevende advertenties op Facebook. Dit is hoe je winstgevende ad creatives maakt in 5 stappen.

1. Onderzoek je doelgroep tot op het bot

De creatie van winstgevende ad creatives begint met het onderzoeken van je doelgroep. Je moet tot in detail achterhalen wie ze zijn. Dit gaat veel verder dan alleen leeftijd, gender en interesses. Zorg dat je de volgende vragen kunt beantwoorden:

  • Wie is de doelgroep?
  • Waar vind je de doelgroep? 
  • Welk social media platform gebruiken ze?
  • Wie volgen ze?
  • Hoe denkt de doelgroep? 
  • Welke problemen hebben ze?
  • Wat willen ze bereiken?

2. Kies een persona waar je de campagne op gaat richten

Vervolgens kies je – op basis van de doelgroep – één klantpersona om de campagne op te richten. Wees hierin zo specifiek mogelijk. Hoewel het verleidelijk is om een grote doelgroep te hebben, werkt het veel beter om een zeer specifiek publiek te targeten.

3. Creëer de ads

Stap 3 bestaat uit de creatie van Facebook advertenties. Ook hierbij staat de doelgroep weer centraal. Creëer content die de problemen en verlangens van je klantpersona benadrukt. Op die manier voelt de doelgroep zich veel meer aangesproken. Wat helpt, is om user generated content (UGC) te gebruiken. Dit is content gemaakt door de klant. UGC zorgt voor veel meer herkenning bij de doelgroep, waardoor ze meer geneigd zijn om een aankoop te doen. 

UGC-ad-creatives-Facebook

4. Lanceer de ads

Tegenwoordig kun je gebruikmaken van slimme biedstrategieën op Facebook. Dat wil zeggen dat je de targeting door META laat doen. We weten uit ervaring dat dit – in de meeste gevallen – de beste resultaten oplevert. Daarom is het des te belangrijker om je met goede ad creatives te onderscheiden. Anno 2025 is het haast onmogelijk om met alleen targeting het verschil te maken.

5. Verzamel data en start bij stap 3

Veel bedrijven denken dat het werk is gedaan zodra de ads live staan. De praktijk laat echter zien dat het dan pas begint. Online adverteren – ook op Facebook – is een constant proces van meten, analyseren en optimaliseren. Op basis van de data die binnenkomt, ga je terug naar stap 3. Merk je dat bepaalde advertenties goed werken? Dan is het slim om daar dubbel op in te zetten.

5 eisen van converterende ads op Facebook

Stap 3 – de creatie van ads – is de belangrijkste stap naar een winstgevende Facebook campagne. Daarom gaan we er graag dieper op in. We geven je 5 eisen van converterende ads op Facebook.

1. Hook die de aandacht grijpt

De gemiddelde aandachtsspanne op social media is lager dan ooit. Daarom is het extreem belangrijk om een goede hook te gebruiken. Een hook – letterlijk haakje – is de opening van de video. Het is de hook die bepaald of mensen blijven kijken of direct verder scrollen. Hoe goed je ad creatives ook zijn, als de hook niet aanslaat, ziet niemand ze. 

2. Creator waarin de doelgroep zich kan herkennen

Een andere eis voor converterende ads, is samenwerken met een creator waarin de doelgroep zich herkent. Laten we zeggen dat je doelgroep bestaat uit 50+ vrouwen die last hebben van rimpels. Het is dan niet bepaald handig om de advertentie content door een 25-jarige dame te laten maken. Hoewel ze misschien super overtuigend spreekt, slaat het niet aan bij de doelgroep van 50+.

3. Het oplossen van een probleem voor de klant

Mensen kopen een product omdat het een probleem oplost. Maak dit duidelijk in je advertentie. Sterker nog, het werkt super goed om het probleem uit te vergroten. Hierbij is het wel belangrijk om jouw product als perfecte oplossing te presenteren. Zonder bijbehorende oplossing is het benoemen van het probleem niets waard.

4. Het moet in de taal van de doelgroep zijn

Facebook advertenties moeten altijd in de taal van de doelgroep zijn. Het maakt niet uit of je gesproken of geschreven tekst gebruikt. Doe goed onderzoek naar de woorden en zinnen die je doelgroep graag gebruikt. Zelfs de manier van spreken heeft invloed op de conversie. Hoe je dit doet? Dé manier om in de taal van de doelgroep te spreken, is door de content door de doelgroep zelf te laten maken. Dit noemen we ook wel user generated content (UGC)

5. Het moet authentiek zijn

De vijfde eis is dat de content authentiek is. Niemand op Facebook zit te wachten op neppe of saaie content. Authenticiteit is in 2025 een must. Ook daarvoor werkt UGC uitstekend. Deze content is door de klant zelf gemaakt, waardoor de authenticiteit gegarandeerd is.

UGC advertentievideo

Hoe kom je aan goede ad creatives voor Facebook?

Het is leuk om te weten waar converterende ad creatives aan voldoen, maar daar verdien je nog geen geld mee. Het gaat erom dat je er daadwerkelijk mee aan de slag gaat. Daarom geven we je 4 manieren om aan goede ad creatives voor Facebook te komen.

Zelf schieten

De eerste optie is zelf schieten. Als je professionele filmervaring hebt, kun je dit zeker overwegen. Houd er wel rekening mee dat de apparatuur een behoorlijke investering is. Ook kost het maken van goede ad creatives veel tijd. We weten uit ervaring dat je – voor één campagne – al snel 1-2 dagen bezig bent.

Gebruik je klanten -> Vraag ze content te maken in ruil voor producten

Een andere slimme tactiek is een beroep doen op je klanten. Vraag of ze – in ruil voor hun favoriete product – een UGC video voor je willen maken. In een eerlijke, authentieke video delen ze hun ervaringen met je product. Dit levert waardevolle beelden op waarmee je je doelgroep aanspreekt. 

UGC creators

Wist je dat er ook professionele UGC creators zijn? Deze mensen zijn gespecialiseerd in het maken van user generated content voor bedrijven. Ze weten precies waar goed converterende content aan voldoet. Hierbij is het wel belangrijk om de juiste creator te selecteren en duidelijke filminstructies mee te geven. 

Content agency -> GoViral

Wil je de kracht van UGC benutten, zonder alles zelf uit te zoeken? GoViral is gespecialiseerd in het maken van winstgevende UGC content. We hebben al 50+ merken naar het volgende level geholpen.

Van 0 naar 37K-met UGC
Van 0 naar 37K-met UGC

Veelgestelde vragen over ad creatives op Facebook

1. Wat zijn ad creatives op Facebook?

Ad creatives op Facebook zijn de video’s of foto’s waarmee je adverteert.

2. Hoe kan ik de beste ad creatives voor Facebook maken?

De beste Facebook ad creatives maak je door in de taal van de doelgroep te spreken en authentiek te zijn.

3. Hoe kan ik mijn Facebook ad creatives optimaliseren?

Dit doe je door de cijfers te analyseren en op basis daarvan betere creatives te maken.

4. Hoe kan ik Facebook Ad creatives testen?

Dit doe je door ze te lanceren en de hook rate, watchtime en CTR te analyseren.

5. Wanneer moet ik mijn Facebook ad creatives vernieuwen?

Zolang ad creatives goed presteren, hoef je ze niet te vernieuwen. Dit kan weken, maanden of zelfs jaren duren.

Meer om te ontdekken

Jouw merk opschalen met performance UGC?

Plan een kennismaking en ontdek de mogelijkheden