User Generated Content (UGC) is een van de beste marketingstrategieën van de laatste jaren. Merken hebben ontdekt dat content van echte klanten beter werkt dan standaard advertenties. Als UGC creator speel je hier een belangrijke rol in. Jij bent namelijk de onmisbare schakel die de content produceert en speelt de rol van de klant. Maar wat houdt het precies in om een UGC creator te zijn? En hoe word je er een? In dit artikel ontdek je vijf succestips van een UGC expert:
Wat doet een UGC creator?
Een UGC creator maakt content – zoals video’s en foto’s – waarmee bedrijven adverteren. UGC staat voor User Generated Content is minder gelikt dan de meeste advertentiecontent. Het moet lijken alsof het door een klant is gemaakt. Dit spreekt de gebruiker aan, is authentiek en geeft vertrouwen. Uit onderzoek van SocialMediaToday blijkt inderdaad dat UGC tot 8.7 keer beter werkt dan influencer marketing.
Waarom een UGC creator worden? Dit zijn 4 redenen
Dit zijn vier redenen om een UGC creator te worden:
- Flexibiliteit: Je kunt je eigen tijd indelen en werken voor merken die je leuk vindt. Je kunt er makkelijk als bijbaan mee starten.
- Ontvang toffe producten: Je ontvangt producten van merken om te gebruiken in je content. Na de opnames mag je deze meestal houden.
- Geld verdienen: Als UGC creator kun je volop groeien in salaris. Je verdient al gauw €50,- tot €100,- per uur.
- Creatief zijn: Je hebt de vrijheid om je creativiteit te uiten en content te maken die bij je past.
5 tips van een UGC expert om vandaag te beginnen
Jim Schroën is een expert op het gebied van UGC. Hij heeft al met honderden UGC creators samengewerkt. Dit zijn de 5 tips van Jim om vandaag nog te beginnen.
Tip 1: Spieken bij andere UGC creators
Begin met het kijken naar tutorials en voorbeelden van andere UGC creators op YouTube en TikTok. Zo maak je kennis met de basis van UGC en weet je waar je op moet letten bij het maken van UGC video’s.
Tip 2: Oefenen, oefenen, oefenen!
“Oefening baart kunst”, zegt Jim. Begin daarom met het maken van video’s voor producten die je al in huis hebt. Neem bijvoorbeeld een stijltang, scheerapparaat of koptelefoon en maak er een aantal video’s over. Wees lekker creatief! Vraag andere UGC creators online om feedback, zo kunnen jullie van elkaar leren.
Tip 3: Durf te starten
Je leert het beste door gewoon te starten. Meld je aan bij UGC platformen en agencies of stuur een Instagram DM naar merken waar je graag mee wilt samenwerken om je eerste opdrachten te vinden. Wees niet bang om afgewezen te worden. Er zijn genoeg laagdrempelige opdrachten voor beginners.
Tip 4: Investeer in de juiste apparatuur
Investeer in goede apparatuur. Denk bijvoorbeeld aan een ringlight, microfoon en degelijke camera. Je hoeft niet per definitie veel geld uit te geven, want je kunt ook je eigen smartphone gebruiken. Volgens Jim is een iPhone 12 of hoger altijd goed.
Tip 5: Leer van professionals
Kijk ook naar de UGC van grote Amerikaanse merken en leer ervan. Analyseer wat hun content zo aantrekkelijk maakt en pas dit zelf ook toe.
Hoeveel verdien je als UGC creator?
Het inkomen van een UGC creator varieert. Afhankelijk van de opdracht en het merk, kun je tot 100 euro per uur verdienen. Doe je meerdere opdrachten per maand? Dan verdien je al snel 1.000 euro bovenop je huidige salaris. Hoe uitgebreider je portfolio wordt, des te hoger je inkomsten. Er zijn ook UGC creators die fulltime UGC video’s maken.
Aan de slag als UGC creator bij GoViral
Als UGC creator bij GoViral kun je goed verdienen. We werken samen met meer dan 50 merken, dus er komen regelmatig nieuwe opdrachten beschikbaar. Doe je het goed? Dan krijg je genoeg mogelijkheden voor meer (vaste) opdrachten.
Ben je een bedrijf dat UGC creators zoekt?
UGC creators zijn de sleutel tot unieke content die je doelgroep aanspreekt. Statistieken van Flockler tonen aan dat UGC 79% van de koopbeslissingen beïnvloedt. Bij GoViral werken we samen met een uitgebreid netwerk van 300+ UGC creators van over de hele wereld. Ze zijn getraind om converterende content te creëren. Wil je de kracht van UGC ontdekken? Neem vandaag nog contact met ons op en we bespreken hoe we jouw merk laten groeien.