User Generated Content (UGC) is een belangrijk onderdeel van de marketingstrategie van e-commerce merken. Hyred is een goed UGC platform voor de aanschaf van Nederlandse UGC, maar het heeft ook beperkingen. In dit artikel bespreken we
- De kracht van UGC
- Redenen om een alternatief voor Hyred te zoeken
- Waarom op letten bij het kiezen van een UGC platform
- Alternatieve Nederlandse UGC platformen
- Hoe het beste UGC platform kiezen
- De voordelen van een UGC agency t.o.v. een UGC platform
Waarom gebruikmaken van UGC?
UGC is een krachtig middel om meer sales uit advertenties te halen. Dit zijn de belangrijkste voordelen:
- Veel content: Met UGC kunnen bedrijven snel en relatief goedkoop veel content creëren. Dit geeft veel mogelijkheden om te testen.
- Authentiek: UGC voelt aan als organische content en dus vertrouwd bij de doelgroep. . Dit vergroot de kans op conversies.
- Herkenning: bij UGC delen klanten/ UGC creators verhalen die herkenbaar zijn voor de doelgroep. Dit stimuleert om de advertentie te kijken.
Waarom een alternatief voor Hyred?
Allereerst, Hyred is een goede UGC marketplace voor het kopen van UGC content. Het is echter niet de beste keuze voor merken die een complete oplossing zoeken. Platformen zoals Hyred bieden geen ondersteuning op het gebied van strategie of optimalisatie. Dit betekent dat merken hier alsnog veel eigen tijd en middelen aan moeten besteden. Voor merken die alles willen uitbesteden en gebruik willen maken van expertise zodat ze zich zelf op andere taken willen focussen, is het beter om met een UGC agency te werken.
Waar moeten je op letten bij het kiezen van een UGC platform?
Bij het kiezen van een UGC platform zijn er vier factoren om op te letten.
Aanbod van creators
Zorg ervoor dat het platform een groot aanbod van creators heeft die aansluiten op de doelgroep van de campagne waarvoor de UGC video’s worden ingezet. Kijk ook of er Nederlandse creators beschikbaar zijn. Er zijn namelijk veel platformen die nauwelijks tot geen Nederlandse UGC creators hebben.
Prijs
De prijs is ook een belangrijke factor. Check of de tarieven van het platform binnen het budget passen en vergelijk dit met andere platforms. Het gaat erom dat de campagne winstgevend is natuurlijk.
Levertijd
Kies een platform dat de content kan leveren wanneer jij het nodig hebt. Controleer de gemiddelde levertijden en lees de reviews van bestaande klanten.
Kwaliteit van de content
Bekijk voorbeelden van UGC video’s op het platform. Controleer of dit overeenkomt met de gewenste kwaliteit.
Top 3 alternatieve Nederlandse UGC platformen voor Hyred
Dit zijn drie alternatieve Nederlandse UGC platformen voor Hyred
1. Billo
Billo verbindt met duizenden UGC creators met bedrijven. Het platform biedt betaalbare video’s. Er zijn geen verborgen kosten.
Voordelen
- Toegang tot 5.000+ creators
- Kostenefficiënt: video’s vanaf 99 euro
- Gestroomlijnd productieproces
Nadelen
- Vooral Amerikaanse creators
- Geen hulp bij strategie
2. Speekly
Speekly heeft een groot netwerk van 10.000+ creators in diverse sectoren. Ze leveren snel en de kwaliteit is goed.
Voordelen
- 10.000+ creators in verschillende talen
- Snelle levering
- Geautomatiseerd contract
Nadelen
- Creators zijn niet altijd gespecialiseerd
- Geen strategische begeleiding
3. Influencee
Influencee is een platform voor micro-influencers. Het geeft merken de kans om met geselecteerde creators samen te werken.
Voordelen:
- Creators worden streng geselecteerd
- Gericht op micro-influencers
- Duidelijke prijsbepaling met een calculatietool
Nadelen:
- Minder creators beschikbaar dan op andere platforms
- Focus ligt vooral op kleinere campagnes
- Geen verdere ondersteuning
Het beste UGC platform kiezen
Het kiezen van het juiste platform is belangrijk voor elk merk dat wil investeren in user generated content marketing.
1. Beschikbare platformen
Onderzoek welke UGC platformen beschikbaar zijn. Maak een overzicht van de geschikte opties.
2. Nederlandse Creators
Controleer ook of de platformen Nederlandse UGC creators hebben. Dit is essentieel om de Nederlandse markt te bespelen.
3. Benodigde creatives
Bepaal hoeveel en welke soort creatives nodig zijn voor de campagnes. Kijk of het platform hieraan voldoet.
4. Voorwaarden
Bekijk de voorwaarden van elk platform: prijs, levertijd en garantie. Dit helpt om te bepalen of het een match is.
5. Reviews
Lees reviews en ervaringen van andere gebruikers om een praktisch beeld van het platform te krijgen. Hieraan staat vooral informatie over de service en kwaliteit.
6. Testen
Test één of twee platforms door een kleine opdracht af te nemen. Dit geeft een duidelijk beeld van de prestaties. Ga vervolgens een grotere samenwerking aan of kijk verder.
Waarom een UGC agency zoals GoViral in plaats van Hyred?
Hyred is een goed platform voor bedrijven die alleen UGC video’s nodig hebben. Ze helpen echter niet met strategie, data-analyse en optimalisaties van de campagnes. Bij GoViral nemen wij dit gehele proces uit handen. We zetten een strategie op, maken de UGC ads, analyseren de advertenties en maken nieuwe UGC ads o.b.v. de data.
We hebben al meer dan 50 e-commerce merken geholpen en meer dan 3.500 advertenties geproduceerd. Onze werkwijze combineert de nieuwste technologie en data met eeuwenoude menselijke psychologie. Hiermee behalen we de best mogelijke resultaten. Benieuwd of we een match zijn? Plan een gesprek in en we vertellen hoe wij jouw UGC strategie optimaliseren.
Klantcases
- Supplementen merk: 100% omzetgroei binnen 5 maanden.
- Beauty merk: 93% omzetstijging uit Meta Ads binnen 6 maanden.
- Gezondheid merk: CPA met 73% gedaald binnen 3 maanden.