Nog maar 3 plekken beschikbaar voor volgende maand!🔥 - Plan a Discovery Call

Video advertising online; stappenplan, platformen en tips

Video advertising online

Online video advertising is een goede manier om producten te promoten. De combinatie van beeld en geluid zorgt voor meer interactie met de doelgroep. Video advertising is geschikt voor diverse advertentieplatformen. In deze blog behandelen we:

Wat is video advertising online?

Video advertising online is adverteren met video’s op het internet. Veel e-commerce merken gebruiken het om producten te promoten. Elke video advertentie verschilt in stijl, productie en doelstellingen. Hierdoor is het voor veel verschillende doelstellingen interessant om video’s in te zetten als advertenties.

Verschillende vormen van video advertising

Er zijn meerdere manieren om video’s in te zetten voor advertenties, namelijk:

  • Brandend campagne shoots: Dit zijn grote producties waarbij wordt gefilmd met hoge kwaliteit camera’s en vaak meerdere videografen aanwezig zijn. De video’s zijn van hoge kwaliteit en zijn meestal gericht op het genereren van brand awareness i.p.v. meteen verkopen te realiseren. 
  • User Generated Content (UGC) ads: Deze video’s worden gemaakt door klanten van het merk of UGC creators. Deze video’s zijn veel authentieker. UGC kan bijzonder effectief zijn voor advertenties.
  • Straatinterviews: Hierbij worden mensen op straat geïnterviewd. Het doel is om spontane reacties uit te lokken. Met de juiste uitvoering wordt de doelgroep sterk getriggerd. 
  • Satisfying video’s: Deze video’s wekken een goed gevoel op. Ze trekken de aandacht en het is moeilijk om te stoppen met kijken. We zien ze meestal op platformen zoals Instagram en TikTok.

Stappenplan GoViral: van niets tot runnende advertenties

Bij GoViral verloopt het proces van video advertising in zes stappen. 

1. Doelgroeponderzoek

Een succesvolle video advertentie begint bij het begrijpen van de doelgroep. GoViral onderzoekt hiervoor (onder andere) de reviews op TrustPilot en leest wat de doelgroep zegt op Reddit. Zo weten we precies wat de pijnpunten, bezwaren en verlangens van echte klanten zijn. 

2. Concurrentieonderzoek

Het is ook belangrijk om de advertenties van concurrenten te analyseren. Hiervoor gebruiken we Facebook Ads Library. Dit geeft een goede indicatie in welke advertenties goed presteren.

3. Analyse van huidige advertenties

Het is natuurlijk ook belangrijk om de prestaties van eigen advertenties te analyseren. We kijken welke ads het beste presteren, en waarom. Deze kennis nemen we mee om toekomstige ads te creëren.

4. Conceptontwikkeling

Daarna ontwikkelen we de concepten van de video’s. We bedenken de boodschap van de video en schrijven het script. 

5. Filmen en editen

De volgende stap is de daadwerkelijke productie van de video’s. Hiervoor werken we samen met een netwerk van creators en editors. Het is belangrijk dat de editstijl aansluit bij de boodschap en doelgroep.

6. Lancering

Tot slot lanceren we de video’s op het gekozen platform. We analyseren de prestaties en herhalen stap 4 tot en met 6 tot we een winnende advertentie hebben.

Wat zijn de voordelen van online video advertising?

Video advertising heeft een aantal voordelen ten opzichte van andere vormen van adverteren, namelijk:

  • Visueel aantrekkelijk: Video’s zijn visueel aantrekkelijker, waardoor ze een verhaal beter overbrengen dan afbeeldingen of tekst.
  • Entertaining: Een leuke video vergroot de kans dat de boodschap bij de kijker blijft hangen.
  • Algoritme: Video’s houden gebruikers meestal langer op een platform, wat goed is voor het algoritme. Hierdoor zijn de kosten voor het adverteren vaak lager.
  • Informatie: Er kan in een video veel meer informatie worden overgebracht op de kijker. 

Welke platformen zijn geschikt voor video advertising online?

Elk platform heeft zijn eigen stijl en formaat voor video advertising. Het is belangrijk om de video’s daarop aan te passen. Dit zijn de belangrijkste eisen per platform. 

TikTok

TikTok is een van de populairste platformen voor video advertising. Het is belangrijk dat advertenties eruitzien als organische content. De jonge doelgroep – vooral Gen Z – slaat geadverteerde content meestal over.

YouTube

YouTube biedt zowel langere video’s (16:9 formaat) als YouTube Shorts (9:16 formaat) aan. Het is dus geschikt voor gedetailleerde tutorials, sfeervideo’s en korte shorts. Elke videostijl brengt het verhaal op een andere manier over. 

Instagram

Voor Instagram is het belangrijk om video’s in het juiste formaat te maken (9:16). Zorg ervoor dat de belangrijkste elementen in het 4:5 gebied zitten. In feed  advertenties worden namelijk automatisch bijgesneden naar het 4:5 formaat.  Verder kijken Instagram gebruikers graag naar mooie en snelle video’s. 

Facebook

Facebook is ook geschikt voor video advertenties. Op Facebook mogen advertenties op advertenties lijken, zolang ze de boodschap maar goed overbrengen. Goede ad creatives zijn ook belangrijk. Op Facebook zijn dezelfde formaten als op Instagram van toepassing.

Online video advertising facebook
Facebook Ads Library

Snapchat

Snapchat maakt gebruik van het 9:16 formaat voor advertenties. Net als bij TikTok, Instagram en Facebook zijn de gebruikers gewend om verticale video’s te zien. Voor het beste resultaat mogen de video’s hier niet op advertenties lijken. 

Hoe begint online video advertising?

Er zijn verschillende manieren om video advertising aan te pakken. Het is afhankelijk van het product, budget en de doelstelling.

Zelf video advertenties maken 

De eerste optie is om video advertenties zelf te maken. Dit zorgt voor volledige controle over het proces: van scriptontwikkeling tot productie. Je bespaart kosten, maar je moet zelf gaan uitvinden wat er goed presteert. Dit is een erg tijdrovend proces.

Werken met freelancers

Een andere optie is om de verschillende delen van het proces aan freelancers uit te besteden. Hierbij kunnen de kosten snel hoog oplopen omdat ze per uur werken. Toch kost het nog steeds veel tijd, want freelancers hebben duidelijke instructies nodig.

Agency

Online video advertising volledig uitbesteden? Werk dan samen met een ad creative agency zoals GoViral. We beheren het  volledige proces: strategie, productie en managen van de advertenties. Je profiteert van onze ervaring met meer dan 40 andere merken.

Meer om te ontdekken

Jouw merk opschalen met performance UGC?

Plan een kennismaking en ontdek de mogelijkheden