De populariteit van UGC video’s is de laatste jaren sterk toegenomen. Dat is niet vreemd, want UGC – voornamelijk in de vorm van advertenties – kan een sterke omzetstijging teweegbrengen. Uiteraard is UGC geen wondermiddel. Om het volledige potentieel te benutten, moet de kwaliteit top zijn. Daarom hebben we de 5 beste tips en tricks voor meer verkopen met UGC video’s voor je op een rijtje gezet. Ze zijn gebaseerd op de ervaringen van een UGC expert.
- Weet voor wie je de UGC maakt
- De hook is 80%
- Schrijf voor één persoon
- Samenwerken met een creator
- Waarom mensen je moeten geloven
1. Weet voor wie je de UGC maakt
Voordat je begint met het maken van UGC, is het cruciaal om te begrijpen wie je doelgroep is. Dit helpt je om relevante content te creëren die daadwerkelijk converteert. Dit zijn 4 manieren om te ontdekken wie je doelgroep is, hoe ze denken en hoe ze praten.
1. Lees reviews
Een uitstekende manier om inzicht te krijgen in je doelgroep is door reviews te lezen. Klanten delen vaak hun pijnpunten, wensen en ervaringen in een review op Trustpilot. Gebruik AI om je reviews sneller te kunnen analyseren.
2. Comments
Bekijk de comments onder je social media posts en advertenties. Dit is directe feedback van je doelgroep. Beantwoord vragen die mensen in de comments hebben in de UGC video’s.
3. Klantenservice
Communiceer ook met je klantenservice team. Zij hebben directe interactie met klanten, dus ze weten precies wat de veelvoorkomende vragen en bezwaren zijn.
4. Reddit / Quora
Platforms zoals Reddit en Quora zijn ook perfect voor het vinden van informatie over je doelgroep. Je doelgroep deelt hier anoniem hun verhaal. Dit is echt een goudmijn!
2. De hook bepaalt 80% van het resultaat
“Een hook bepaald 80% van het succes van UGC video’s”, zegt UGC expert Jim Schroën. Door je hook te optimaliseren, verhoog je het doorkijkpercentage. Uiteindelijk leidt dit tot een hogere CTR en meer sales. Wanneer iemand de video niet eens kijkt door een slechte hook gaan ze namelijk ook niet doorklikken naar de website. Experimenteer dus met verschillende hooks voor iedere video die je lanceert om de kans op een succesvolle advertentie te vergroten.
3. Maak video’s gericht aan één persoon
Wanneer je je video maakt, richt je dan op één specifieke persona. Identificeer zijn of haar pijnpunten en verlangens en speel erop in. Dit maakt de content relevant en overtuigend voor deze persoon en vergroot de kans om over te gaan tot aankoop.
Voorbeeld
Als je een product aanbiedt dat helpt tegen pluizig haar voor vrouwen met krullen, benadruk dan hoe frustrerend het is om pluizig haar te hebben. Vervolgens presenteer je de ideale oplossing, waarmee ze binnen vijf minuten mooie en pluisvrije haren krijgen.
4. Werk samen met een creator die 1-op-1 je doelgroep is
Het kiezen van de juiste creator is cruciaal voor de effectiviteit van je UGC video’s. Hier gaan veel bedrijven de fout in. Ze kiezen een creator die goedkoop of beschikbaar is, zonder diepgaand onderzoek te doen. De verkeerde creator vermindert de herkenbaarheid en geloofwaardigheid van je content drastisch.
Voorbeeld
Als je een anti-rimpel crème voor vrouwen van 50 jaar verkoopt, werk dan niet met een creator van 23 jaar. De doelgroep kan zich niet goed met haar identificeren. Hierdoor komt de boodschap niet sterk over. Dit zie je direct terug in de resultaten.
5. Toon waarom mensen je kunnen geloven
In de drukte van social media is het belangrijk om op te vallen en vertrouwen op te bouwen. Mensen worden dagelijks overspoeld met video advertenties. Maak dus duidelijk waarom ze jou en jouw product moeten vertrouwen.
Hoe bouw je vertrouwen op?
Gebruik studies, testimonials, reviews, PR-artikelen en samenwerkingen met bekende mensen om je geloofwaardigheid te verhogen. Vertel niet alleen waarom ze je moeten geloven, laat ook zien wat jouw product de beste oplossing maakt.
Zelf aan de slag met UGC video’s?
Ben je klaar om zelf aan de slag te gaan met UGC video’s? Door deze tips te volgen, vergroot je de effectiviteit van je UGC aanzienlijk.
UGC agency
Een andere optie is het samenwerken met een UGC agency GoViral. Hiermee profiteer je van een uitgebreid netwerk van creators en ervaring met meer dan 50 e-commerce merken. Plan gerust een vrijblijvende kennismaking in, dan bespreken we samen hoe we jouw verkopen laten toenemen.