Nog maar 3 plekken beschikbaar voor volgende maand!🔥 – Plan snel een kennismaking

Facebook advertentie conversie verbeteren; meer sales uit je ads

Facebook advertentie conversie

Facebook advertenties zijn een krachtig middel om meer leads of sales te genereren. Hiervoor is een goede conversieratio van de advertenties essentieel. Een goede conversieratio is een ratio van minimaal 3%. In dit artikel delen we:

Wat is Facebook advertentie conversie? 

De Facebook advertentie conversie staat voor het conversiepercentage van Facebook Ads. Met andere woorden; het is het aantal gebruikers dat de gewenste actie uitvoert na het klikken op een advertentie. Denk bijvoorbeeld aan een formulierinzending, offerteaanvraag of aankoop. De conversie bepaalt het succes van een advertentie. 

Soorten conversies

Er zijn twee categorieën van conversies bij Facebook ads:

  • Leads: Het vastleggen van informatie van potentiële klanten, sollicitant en meer. Denk aan het invullen van formulieren, het aanvragen van offertes of het downloaden van een e-book. 
  • Verkopen: De belangrijkste conversie voor veel bedrijven is het direct genereren van verkopen. Dit kan een eenmalige aankoop zijn, maar ook het afsluiten van een abonnement of lidmaatschap.

Facebook conversie tracking instellen

Het meten van je conversies is essentieel om te begrijpen hoe succesvol je advertenties zijn. Volg deze stappen om conversietracking in te stellen.

1. Installeer de Facebook Pixel

De Facebook Pixel is een trackingcode die het mogelijk maakt om bezoekersgedrag te volgen op de website. Het helpt om te begrijpen welke acties gebruikers ondernemen na het zien van een advertentie. Hoewel de Pixel minder nauwkeurig is geworden na de iOS 14-update, is het nog steeds een cruciaal onderdeel voor het meten van conversies.

2. Gebruik UTM-links voor nauwkeurige tracking

Voeg UTM-codes toe aan je URL’s om in Google Analytics te zien welke advertenties het beste presteren. Een UTM-link (Urchin Tracking Module) is een aangepaste URL die extra parameters bevat om specifieke informatie over de herkomst van websiteverkeer te verzamelen. Deze voeg je eenvoudig toe in de Facebook Ads manager. 

De Conversion API werkt als aanvulling op de Pixel. Als gebruikers adblockers of strikte privacy-instellingen hebben, worden gebeurtenissen alsnog gemeten. De combinatie van de Facebook Pixel en Conversion API zorgt voor de meest nauwkeurige tracking.

Advertentie conversie en de ROAS 

De Return on Ad Spend (ROAS) laat zien hoeveel omzet je genereert voor elke euro die je uitgeeft aan advertenties. Hoe hoger de conversie, des te hoger de ROAS.

Rekenvoorbeeld

Dit is je ROAS bij een ads spend van 2000 euro en een omzet van 10.000 euro:

ROAS = 10.000 / 2.000 = 5

Elke bestede euro levert dan gemiddeld 5 euro op.

Conversieboosters bij Facebook adverteren 

Er zijn verschillende factoren die bijdragen aan een hogere conversie op je Facebook advertenties: aanbod, juiste creators en landingspagina.

Aanbod

Het aanbod is de kern van elke succesvolle campagne. Het product moet een “no-brainer” zijn voor de doelgroep. De doelgroep kan er geen nee tegen zeggen. Vaak is het een product dat een probleem oplost of helpt om een bepaald verlangen te bereiken. 

Converterende Ad Creatives 

Goede ad creatives zijn cruciaal voor het succes van Facebook advertenties. Advertenties moeten niet alleen het product laten zien, maar vooral de toegevoegde waarde voor de klant laten zien. 

Voorbeeld: Stel dat de doelgroep bestaat uit vrouwen met krullen die last hebben van pluizend haar. In dat geval is het slim om ze te targeten met UGC (User Generated Content) die laat zien hoe een [product XYZ]  haar mooie krullen heeft gegeven binnen 5 minuten en dat het al gebruikt wordt door duizenden vrouwen zoals hen.

Landingspagina

Ten derde moet de landingspagina perfect aansluiten op de advertentie. Een goede pagina laadt snel en neemt twijfels weg. Verder is het slim om social proof toe te voegen, bijvoorbeeld in de vorm van klantbeoordelingen. Dit wekt altijd meer vertrouwen op. Zorg er ook voor dat op de landingspagina duidelijk is welke actie de bezoeker moet uitvoeren, een aankoop doen.

Conversiekillers bij Facebook adverteren 

Dit zijn drie factoren die de Facebook advertentie conversie verlagen.

Trage website 

Uit statistieken van Google blijkt dat 53% van de mobiele gebruikers een pagina verlaat wanneer deze niet binnen 3 seconden laadt. Het is dus heel belangrijk om een snelle website te hebben wanneer je bezoekers middels advertenties naar je website toe stuurt. 

Slechte ad creatives 

Slechte creatives trekken geen tot weinig aandacht, waardoor er minder mensen op de website terecht komen.. Dit verlaagt dus ook het aantal conversies op de website.  

Slechte reviews 

Negatieve recensies van klanten schaden het vertrouwen van potentiële klanten. Dit verlaagt de conversie. De afgelopen jaren hebben veel consumenten slechte ervaringen gehad met bepaalde webshops. Hierdoor spelen positieve reviews een grotere rol dan ooit.  

De conversie uit Facebook advertenties verhogen? Schakel GoViral in

Bij GoViral hebben we 3.500 advertenties gemaakt weten we als geen ander dat sterke ad creatives de sleutel zijn tot meer conversies. Benieuwd hoe wij het aantal sales/ leads uit jouw Facebook campagnes kunnen  verhogen? Plan een meeting in en profiteer van onze ervaring met 50+ e-commerce merken.

Meer om te ontdekken

Jouw merk opschalen met performance UGC?

Plan een kennismaking en ontdek de mogelijkheden